Brev
vægt
hej BB
jeg er en pige på 14 år og er 172 cm og vejer 73 kg. jeg ved godt jeg er lidt overvægtig men føler bare det er meget mere end det er fordi alle mine venner er så tynde man skule tro de var modeller.
ved bare ikke hvad jeg skal gøre for at tabe mig har prøvet at være på “slankekur” men det bliver bare så ensformigt det man spiser og så har jeg sværet ved at bryde mine gamle og meget usunde vaner.
håber i kan komme med et svar og på forhånd mange tak.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige, Tusind tak for dit brev, som handler lidt om din vægt, lidt om tynde veninder og lidt om spisevaner og slankekure. Det kan være rigtig svært at gå og føle sig lidt overvægtig – og det kan især være svært, hvis man synes, at man har prøvet at lægge sine kostvaner om. Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig til at få det lidt bedre med din vægt, dig selv og dine kostvaner. Jeg vil starte med at fortælle dig, at det, ud fra de oplysninger, du har skrevet, ikke lyder som om, at du på nogen måde er overvægtig. Det lyder faktisk som om, at du er helt normal. Men man kan godt føle sig lidt overvægtig. Og man kan måske især komme til at føle sig lidt overvægtig, hvis man kun går sammen med piger, der er meget tyndere end en selv. Nogle gange kan det være sådan, at man er i en gruppe, hvor man er den ”tykkeste”, andre gange er man måske i en gruppe, hvor man er den tyndeste, og i andre tilfælde er man måske i en gruppe, hvor man ligger lige i midten. Når man er i den gruppe, hvor man føler sig som den ”tykkeste”, kan man måske godt komme til at føle sig overvægtig eller tyk, men når man så er i en gruppe, hvor man er en af de tyndeste, er man måske helt tilfreds med sin vægt. Sådan kan det måske skifte alt efter, hvem man går sammen med. Andre gange kan det også være en følelse, der hele tiden sidder i en – uanset hvem man går sammen med. Under alle omstændigheder er det en rigtig hård følelse at gå rundt med, så jeg synes, det er godt, at du har skrevet herind. Det er nemlig altid godt at tale med nogen, når man har det sådan. Jeg kan godt forstå, at du bliver træt af at være på slankekur. Det kan nemlig, som du også skriver, hurtigt blive rigtig ensformigt. Måske har du også lavet regler for, hvad du må spise og hvad du ikke må spise? Måske har du endda prøvet, at du så har været sammen med dine veninder eller din familie, hvor alle de andre har spist is eller slik, mens du ikke har villet have noget, fordi du har været på slankekur? Det er måske også sådan noget, der kan være med til at gøre det rigtig træls og kedeligt at være på slankekur?   Jeg tænker på, om du mon har talt med dine forældre om, hvordan du har det med din vægt? Sommetider kan det at tale med nogen om det være rart. Måske kan din mor f.eks. fortælle lidt om, hvordan hun havde det med sin krop, da hun var på din alder? Jeg ved ikke, om I allerede spiser sundt derhjemme, men I kunne måske også tale om, hvordan I spiser derhjemme? Det kan være, at I kan begynde at lave nogle  forskellige salater til jeres aftensmad? Det kan også være, dine forældre har mulighed for at handle ind, så du kan lave nogle lækre salater, du kan have med som madpakke i skolen? På den måde kan du måske generelt komme til at spise lidt sundere, uden at det kommer til at føles som om, at du skal spise det samme kedelige mad hele tiden? Hvis man generelt spiser sundt, er der også plads til, at man spiser en is eller noget slik eller noget helt andet, når man hygger sig med sine veninder eller sin familie.
Hvis du føler dig usikker omkring din vægt, kan du også tage en snak med din læge. Han/hun vil kunne fortælle, hvor du ligger vægtmæssigt, men vigtigst også tale med dig omkring de følelser man kan gå med omkring eget udseende. Der er mange unge i teenageårene, der synes det kan være svært at følge med al den forandring der sker i krop og sind, det er helt naturligt og her kan lægen være en god samtalepartner. Lægen vil også kunne komme med fif til kostråd og nogen gange kan man for at holde motivationen oppe, mens man øver sig i at leve sundere, aftale at man kigger forbi lægen, fx en gang om måneden og følger op på, hvordan det går, hvad tænker du mon om den idé. Måske I har en sundhedsplejerske på din skole, hun kan også være en mulighed at tage en snak med. Jeg tænker også på, om du mon går til noget sport? Det er nemlig også en rigtig god måde at holde sin vægt nede på. Der følger en masse gode ting med motion: F.eks. forøges ens forbrænding, så man hurtigere forbrænder de kalorier, man spiser, man får mere energi, og man bliver friskere og gladere. Nogle gange kan det bare være svært at gøre motion til en vane. Hvis du ikke laver noget sport lige nu, kunne det måske være en god idé at starte stille og roligt – f.eks. med motion en eller to gange om ugen. Tror du, at du kunne have mod på det? Måske har du lyst til at jogge/løbe en tur to gange om ugen? Hvis det kan være svært at komme ud alene, kan det være, at din mor eller far har lyst til at løbe med? Eller måske har en af dine veninder lyst til at tage med? Det kan også være, at du kan melde dig til en løbeklub i dit lokalområde? Sommetider er det lidt lettere at komme i gang og af sted, når man har en aftale med en anden. Måske går en eller flere af dine veninder til noget sport, du kan være med til? Måske er du mere til fitness? I et fitnesscenter er det muligt at få hjælp fra en af deres instruktører til at få lagt et program, som lige præcis har fokus på det, man ønsker at træne. For nogle er det at forbrænde kalorier, for andre at stramme op på mave og lår eller noget andet, igen er det godt at få lidt hjælp til at komme i gang og til at fastholde motivationen. Ofte mødes man med instruktøren igen efter et stykke tid og taler om hvordan det går. Mange af instruktørerne vil du også kunne tage en snak med omkring gode kostråd. Det kan også være, at du har mere lyst til at melde dig til en anden sport? Noget af det vigtigste er at man synes det er sjovt, så er det lidt lettere at komme af sted til træning. Jeg synes ikke, at det lyder som om, at du har brug for at tabe dig, men måske kan du bruge mine råd til at få nogle gode sundhedsvaner? Når man beslutter sig for at leve sundere, tror jeg, at det er vigtigt, at man ikke laver alt for mange regler for sig selv. Hvis man f.eks. beslutter, at det skal være forbudt at spise slik og is, kan det hurtigt blive rigtig trist og svært at holde sine sunde vaner. Hvis man derimod giver sig selv lov til at spise en is, slik eller en pizza engang imellem, er det måske lidt lettere at spise sundt alle andre dage. Og hvis man så også finder på noget lækkert sundt mad at lave, bliver det måske også lidt mere spændende generelt at spise sundt mad? Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig lidt, og jeg håber, du har mod på at tage en snak med dine forældre, og måske med dine veninder, så du ikke går alene med dine tanker om vægt -  og så du kan få støtte i at spise lidt sundere og måske begynde at motionere lidt? Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale mere om det, hvis du har lyst til det. Det er gratis at ringe, og telefonen er åbent alle dage fra 11-23. De kærligste hilsner BørneTelefonen