vægt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Du skriver, at du synes du vejer for meget. Du er snart 14 år og vejer 54 kg, men du skriver ikke noget om hvor høj du er, så måske vejer du i virkeligheden det du skal?

Det der nok gør din vægt til et stort problem for dig, er måske, at du sammenligner dig med dine veninder, som du beskriver som tynde og slanke. Det er faktisk sådan, at mange piger i puberteten, og lige netop omkring konfirmationsalderen, oplagre lidt ekstra fedt på kroppen, fordi deres krop i denne periode udvikler sig rigtig meget. For det meste, vil de samme piger opleve, at de derefter begynder at tabe sig, og at deres figur bliver slankere og mere markeret. Så måske er i bare forskellige steder i jeres udvikling, og ser forskellige ud?

At dine forældre siger, at du ikke skal spise for meget, skal du nok se som en bekymring fra deres side. Måske ved de godt, at du ikke har det så godt i forhold til din vægt, og de vil ønske for dig at du taber dig lidt, og bliver glad for dig selv. Men, det lyder nu ikke til, at deres kommentarer, er noget der hjælper dig med at få det bedre. Har jeg forstået det rigtigt? Så måske skulle du fortælle dem, at det slet ikke hjælper dig, men gør det sværere for dig? At hvis de synes du er for tyk, så har brug for deres hjælp, så i sammen kan planlægge hvordan I sammen kan ændre det. Hvis det er for svært, så'n lige at sige til dem - så kan det være en god idé, at skrive det i et brev eller sms til dem. Så de ved, at det de siger ved middagsbordet, gør det værre for dig og du har brug for deres støtte på en mere positiv måde. Mon, det vil være en måde, til at du taler med dine forældre?

Det, at du er begyndt at kaste op, er en rigtig dårlig ide. Det kan være meget svært at stoppe igen, fordi kroppen vænner sig til det. Hvis du kaster maden op, kan du også komme til at mangle energi og vigtige vitaminer. I stedet vil jeg foreslå dig, at tale med sundhedsplejersken på skolen eller din læge. Så kan en af dem hjælp dig med at måle og veje, og give dig vejledning ud fra det I finder ud af.

Det kan være,at du skal dyrke motion. Motion er med til at forbrænde fedt, man opnår en slankere og smidigere krop. Men derud over er motion også godt for psyken, det vil sige at man bliver gladere, og får det bedre med sig selv. Den smerte du oplever, og som får dig til at skære i dig selv, kan du få ud ved at bruge din krop. Man får mere energi, og flere positive tanker. Der er mange måder at motionere på, du kan begynde til fodbold eller håndbold. Du kan gå til boksning, dans eller starte i et motionscenter.

Hvis du synes det er svært at melde sig i en klub, eller starte på en holdsport, så vil jeg foreslå, at du begynder at løbe eller gå lange ture. Det kan du gøre når du har tid og lyst, og det er helt gratis. Det kan måske være at din mor eller far vil være med, så kan i hjælpes ad?

Jeg er glad for at du skriver, at andre ikke siger negative ting til dig pga. din vægt, for det siger mig, at det nok mest er dig selv, og ikke andre, der opfatter din vægt som et stort problem. Du giver i dit brev klart udtryk for, at du ikke vil tale med andre om hvordan du har det, hvilket jeg ellers gerne vil anbefale dig, da jeg tror en god snak med en voksen du har tillid til vil være en hjælp for dig. Men mit råd til dig, vil så i stedet være, at du begynder at motionerer. Start i det små, f.eks med en daglig gåtur i en uge, og og se så, om ikke det har en positiv virkning, så du får lyst til at fortsætte.

Venlig hilsen

Børnebrevkassen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.