Brev
Vægt
Jeg er en pige på 11 år og er meget meget tyk, eller det synes jeg ihvatifald. Mine venner synes jeg er tynd, men det og også fordi at jeg trækker maven ind. Jeg vejer 48,9 og jeg vil hel vild gerne ned på 37 kilo men hver gang jeg ser slik kan man godt sige at jeg bare går til den. Jeg prøver at tabe mig men det stopper med det når jeg ser slik. Så siger jeg til min mor. Jamen jeg tager bare et stykke slik, og så spiser jeg at det der er i skålen.
Min mor og jeg vil gerne tabe os 11 kilo men det kan jeg bare ikke hjælp mig, hvad skal jeg gøre. det er så vigtigt for mig at tabe mig 11 kilo. Vil i ikke godt hjælpe. Jeg er ked af det hver dag. men Hjælpppppppppp!!!!!!!!!!!!
hilsen den overvægtige pige
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år, tak for dit brev med titlen "Vægt".
Du skriver, at du synes du er for tyk, og at du gerne vil tabe dig 11 kilo - ligesom din mor. Men du skriver også, at dine venner ikke er enige med dig - og jeg fornemmer på det, at du ikke er udsat for nogen mobning p.g.a. dit udseende..?
Det er svært for mig at udtale mig om, om du er tyk, når jeg ikke kender din højde. Men jeg er godt klar over, at du selv synes det. Du skriver om din lyst til slik - er det en lyst, du deler med din mor? I vil begge tabe jer, og her må jeg sige, at en decideret slankekur ikke er nogen god ide, for man tager oftest på igen efter et stykke tid.
Det, der hjælper, er sunde kostvaner og bevægelse, så du kunne måske snakke med din mor om jeres kostvaner, herunder hvordan I skal forholde jer til slik? Og om I skal til at dyrke noget mere motion?
Og så måske ikke gå så meget op i vægt, men hellere tænke på, at det er vigtigt, at man har det godt sammen og viser hinanden omsorg og kærlighed.
Måske kunne du prøve at snakke med sundhedsplejersken på din skole? Hun har som regel en fast kontortid på skolen, hvor man kan komme og snakke med hende. Hun ved en masse om sundhed, og hun kan være god at snakke med om alle mulige ting.
De bedste hilsener
BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.