Brev
Usundt, usundt.
Hej brevkasse.
jeg spiser meget usundt og jeg kan ingen gang holde i en dag uden sødesager,
jeg har prøvet at lade være men jeg kan simpelthen ikke.. jeg føler mig ”tvunget” til at spise det (i mine tanker) og jeg syntes man kan begynde at se på mig at jeg har taget på i (ansigtet og fået en oppustet mave) det er jeg rigtig ked af fordi jeg gerne vil holde min ”form”.
Min daglige kost består næsten kun af usunde ting (spiser ikke frokost- og når jeg kommer hjem starter jeg altid med at kigge i vores skab med slik og finder noget, bagefter går jeg ind og sætter mig foran fjernsynet i timevis- gentages hver eneste dag.
Jeg har ingen hobby men skal prøve noget fitness i næsteuge -kan i hjælpe mig med mit problem?.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Mange tak for dit brev. Hvor er det flot af dig, at du har skrevet herind til BørneBrevkassen.
I dit brev skriver du, at du spiser meget usundt, og du spiser søde sager hver dag. Det gør dig ked af det, fordi du gerne vil holde din form. Jeg kan godt forstå, hvis du bliver ked af, at du kommer til at spise noget usundt hver dag. Det er helt okay at spise søde sager, men man skal selvfølgelig tænke over, hvor meget man spiser af de søde sager. Ikke kun i forhold til, at man kan tage på, men også for, at man skal huske at spise de ting, som kroppen har brug for, såsom kulhydrater, vitaminer, proteiner osv.
Det er faktisk sådan, at hvis man tit spiser mange søde sager, så vender man kroppen til, at den skal have det ofte. Derfor kan det være rigtig svært at stoppe med at spise de søde sager, fordi kroppen får opbygget et behov for at få det. Man kan faktisk sige, at kroppen bliver afhængig af at få sukker. Det kan måske hænge lidt sammen med dine tanker omkring, at du føler dig 'tvunget' til at spise det. Hvis kroppen er mæt, er det ”nemmere” at lade være med at spise søde sager. Det er derfor vigtigt, at man spiser mad i løbet af dagen, også små måltider eller snacks. For eksempel noget frisk frugt, nødder, knækbrød eller lignende.
Jeg tænker, at du må være meget sulten når du kommer hjem fra skole, og ikke har spist frokost? - Har jeg mon ret i det? Hvis man er meget sulten, bliver man ofte fristet til, at kaste sig over søde sager, så kroppen får stillet sit behov her og nu. Men hvis man sørger for, at være nogenlunde mæt i løbet af dagen, får man ikke samme lyst til, at spise alt det usunde man har derhjemme. Har du nogensinde prøvet at smage ”sundt slik”? Hvis du søger på nettet, kan du finde en masse sunde alternativer, når du får lyst til noget lækkert. Der findes blandt andet kakaokugler og kager lavet af dadler, og nogle opskrifter er virkelig gode. Måske det var noget du ville kunne lide?
Har du mon snakket med dine forældre om, hvordan du har det? Måske ville det være rart for dig, at få fortalt din mor eller far, hvordan du har det. Så kan de måske også være med til, at støtte dig i at spise sundere, og være med til at sørge for, at der ikke er så mange søde sager der hjemme i hverdagen, men i stedet flere sunde snacks. Hvad tænker du mon om det?
En anden mulighed kan også være, at du snakker med sundhedsplejersken på din skole, og får nogle råd til, hvordan du kan trappe lidt ned med de søde sager, og spise lidt sundere, måske hun kan hjælpe dig med en madplan, så du kan få nogle ideer til, hvad du kan spise og hvor tit. Nogle unge synes også det er hyggeligt at være med til at lave maden hjemme, ved ikke om det er noget for dig, men på den måde kan du, måske sammen med din mor, få lavet nogle gode måltider. Det kan nu også være ret lækkert at have nogle rester med i madpakken dagen efter, hvad tænker du om det?
Det lyder rigtig godt, at du skal begynde til fitness. Hvis det er et center du skal begynde i, så har de fleste træningscentre også forskellige slags hold, som man kan tilmelde sig. Det kunne måske også være en mulighed. Så kan man gå på et fast hold måske en gang om ugen. Det kan også være hyggeligt at gå sammen med en veninde, så har man ligesom hinanden at støtte sig til. Hvis du har en god veninde, kunne det også være en ide at tale med hende om kost og trang til søde sager, måske kender hun også til udfordringen og I kan måske støtte hinanden i at få lavet nogle gode madpakker eller måske en gang imellem lave mad sammen hjemme hos en af jer?
Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at snakke med en af vores rådgivere.
Held og lykke med det hele
Kærlig hilsen BørneTelefonen