Brev
undervægtig
jeg vil først gerne takke jer for at hjælpe unge med deres problemer. nu til mit brev. jeg er en pige på 13. jeg ved at mange piger i min alder er usikre på deres krop, men jeg ser kun en stor fedtklump i spejlet.
mange gange undgår jeg at se mig selv i spejlet, jeg går bare hurtigt forbi. jeg har undersøgt min bmi, og den siger at jeg er undervægtig. jeg kan ikke få det til at passe i mit hoved at jeg ser en fedtklump i spejlet men på min pc står de at jeg er undervægtig.
hjælp mig hvad skal jeg gøre. jeg er bange for at jeg har anoreksi, men jeg er ikke begyndt at spise mindre. skal jeg begynde at spise sundere og måske lidt mindre mens jeg motionere, eller skal jeg bare fortsætte som får med at hade mit udseende?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du.
Tak for dine rosende ord og tak for dit brev, hvor du skriver om dine bekymringer i forhold til din vægt. Som du så rigtig skriver det, så er der mange piger på din alder, der har det svært med deres krop og de er ikke helt tilfredse med deres udseende.
Den viden har du, men alligevel, er det svært for dig at acceptere, at din krop ser ud, som den gør. Jeg kan forstå, at du oplever dig selv som overvægtig, selvom du faktisk er undervægtig. Som du selv skriver det, så kan du ikke få realiteterne til at passe med dit selvbillede.
Nu ved jeg ikke, hvordan du ser ud, eller hvad det er for et "normal-billede", du identificerer dig med, når du synes, at du er for tyk, men jeg forestiller mig, at du nok er en helt normal lidt undervægtig pige..?
Måske er det sådan, at dit liv styres så meget af vægt og kost regler, at dit ”hoved”, dit intellekt, kun ser fejlene og fedmen? Du fortæller, at du synes du ser tyk ud, når du ser dig i spejlet og at du er bange for, at du er ved at udvikle en anoreksi.
Jeg tænker, det er bekymrende - og muligvis så synes du også det, siden du har skrevet hertil-, men jeg kan ikke ud fra dit brev vurdere, om du faktisk har anoreksi eller er ved at udvikle det? Ud fra det du skriver, kan jeg heller ikke umiddelbart, give dig kostråd eller motions råd. Det kræver, at jeg - eller en anden -ser dig og snakker med dig, men jeg tænker, det ville være rigtig godt for dig at tale med en voksen om de tanker, du går med om din kost og din krop...
Den hjælp kan du måske få, ved at henvende dig til sundhedsplejersken på din skole? Hun ved en masse om kost og motion. Hun kan også veje dig og se om din vægt og højde er, som den skal være. Hvis du ikke ved, hvordan du kan få fat i sundhedsplejersken, så kan du måske spørge en af dine lærere om, hvornår hun er på din skole. Evt. kan du printe en kopi af brevet og give det til hende, det fortæller jo meget fint om dine tanker...
Det kan også være, at du kan tale med din mor, eller et anden voksen om, hvordan du har det med din krop? Eller du kan ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller på UngeChatten, hvis du har brug for at tale med en voksen, der ikke kender dig.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.