Brev
Undervægtig?
Hej BB
Jeg er en dreng på 13 som vejer omkring 40 kilo og er ca. 165 høj. Mit problem er at næsten alle synes jeg er et lille skvat pga. min vægt.
Så da jeg kom i 7. klasse besluttede jeg mig for at gå i fitness, så jeg kunne vise de andre at jeg IKKE var et lille skvat, og jeg begyndte at spise flere store måltider om dagen, men jeg synes ikke at jeg bliver særlig meget tykkere eller stærkere. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at mine mål skal nås.
Sidste år (2013) var jeg så til skole sygeplejersken, og hun sagde at jeg ikke skulle bekymrer mig over min vægt hvis jeg bare holdt min kurs, på min livs skala og indtil videre har jeg holdt den i hele mit liv.
Men synes stadig at det er ret nedtur at blive kaldt forskellige ting som skid og tyndskid osv. Mit spørgsmål er hvordan jeg kan blive lidt tykkere? Så jeg ikke bliver kaldt de forskellige ting!
Hilsen den tynde.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 13 år
Tak for dit brev, hvor du rigtig godt beskriver hvordan du har det for tiden. Du har allerede talt med sundhedsplejersken om, det du tumler med omkring vægten og nu skriver du her til. Det er flot du skriver hertil om det. Det tyder på, at du super gerne vil have at tingene er på en anden måde, som du også synes er ok. Måske også fordi, at selvom du forsøger at tage på med store måltider og træning - så kalder de dig stadig for forskellige navne. Er det mon rigtigt forstået af mig?
Jeg vil starte med at skrive til dig, at det absolut ikke er i orden, at dine kammerater kalder dig forskellige ting som lille skvat, skid og tyndskid – og jeg kan rigtig godt forstå, at det må være ret nedtur og sikkert også drønubehagelig for dig, når de siger sådan om dig.
Du spørger, hvordan du kan blive lidt tykkere. Jeg kan godt forstå, at du tænker på at blive lidt tykkere, og det betyder rigtig meget for dig, så de andre måske vil begynde at se dig som en anden end et lille skvat. Jeg vil dog sige, at uanset, om du forbliver tynd, eller om du bliver lidt tykkere, så skal de ikke kalde dig for de forskellige ting. Det må stoppes!
For det er ikke din opgave eller ansvar, at gøre de andre tilfredse så de stopper. Derfor er det vigtigt, at der er nogle voksne som hjælper, så det er ok at være forskellige (tyk, tynd, høj, lille osv.)
Har det mon stået på længe eller er det startet for nylig? Nu ved jeg jo egentlig slet ikke, om det er i din klasse eller i din fritid, at de kalder forskellige navne? Men uanset hvad, synes jeg, at du skal få hjælp af en lærer og/eller en pædagog til at få taget det op i klassen, så der bliver åbenhed omkring sprogbrug og fokus på et godt kammeratskab i stedet for.
Faktisk er det lærerens pligt, at der er en god trivsel for alle i klassen. Det er absolut ikke din skyld, når du bliver kaldt de forskellige ting, men det er fællesskabet i din klasse, som det er galt med – og læreren er den voksne, som skal tage ansvaret og få fællesskabet til at fungere, så alle trives godt.
Hvis du har svært ved at snakke med en lærer om det, kan du måske først snakke med dine forældre eller en god ven, som kan støtte dig i at få sagt det højt? Du kan også vælge, at lade dem læse dette brev, før en snak, så er det måske lidt nemmere at få taget hul på snakken.
Måske har du selv tænkt over ordet ”mobning? Det kan godt være, at du tænker, at det kun er drillerier, men det er heller ikke ok – og hvis de andre bliver ved med at kalde dig for de forskellige ting, vil det kunne gå ud over din trivsel og selvværd – og det er derfor det skal stoppes NU.    Tilbage til dit ønske, om at nå dine mål, om at blive lidt tykkere eller stærkere.  Det er virkelig sejt gået, at du selv besluttede dig for at gå til fitness og begyndte at spise flere store måltider om dagen for at overbevise dine kammerater om, at du ikke er et lille skvat. Måske handlede det også om, at du gerne vil opbygge dit selvværd, så du har det bedre, når du er overfor de andre? Jeg synes, at du skal gøre det for din egen skyld, og ikke for de andres skyld. Selvom man er tynd, og mindre end andre kan man sagtens være stærkere mentalt - den måde man tænker over tingene, taler med andre, hvordan man argumentere og diskutere på gode måder. F.eks er det stærkt, at kunne diskutere noget man er uenige om, uden at nedgøre den anden - men respektere andres holdninger og meninger. Hvad tænker du mon om den slags styrke?    Det, at du tog initiativ til at gøre noget, kan du godt være rigtig stolt af! Det viser en stor viljestyrke, og du er god til at arbejde med dine mål.  Du skriver, at du ikke er blevet særlig meget tykkere eller stærkere af at træne i fitness. Nu ved jeg jo ikke, hvor længe og hvor mange gange om ugen, du har trænet? Men jeg ved, at det kræver en del træning, før muskler bliver opbygget. Samtidig har det også betydning for, om man er i puberteten. Når man kommer i puberteten som dreng stiger de mandlige kønshormoner også (fx. testosteron). Mændgen af mandlige kønshormoner har også betydning for, hvor hurtigt og store musklerne bliver. Så jo mere puberteten er igang, vil du nok opleve, at der hurtigere sker noget med effekten af træningen. Men træningen vil hjælpe dig med, at opbygge musklernes størrelse, alt efter måden du træner dem og også maden du spiser kan hjælpe dig.   Jeg ved ikke, om du er klar over, at det er begrænset, hvor mange maskiner i et fitnesscenter, som du må benytte, så længe du er under 15 år? Det er pga. din krop ikke er fuldt udvokset endnu, og du kan komme til at overbelaste kroppen (både led og muskler), hvis du bruger de forkerte maskiner. Så hvis du ikke allerede har fået vejledning af en instruktør, vil det være en god idé at få gode råd om din træning, og lagt en plan så du kan nå dine mål. Nogle steder koster det penge at få den vejledning, men jeg tror det er givet godt ud.
Det er også rigtig fint, at du har snakket med din sundhedsplejerske om dine bekymringer over din vægt. Når du – som hun siger – følger dit livs skala – betyder det, at din krop udvikler sig stille og roligt i sit eget naturlige tempo. Du tager hverken for meget på, eller taber dig for meget – samtidig med du vokser. Det er helt, som det skal være, og du er ikke undervægtig. Måske ved du allerede, at din krop faktisk først er helt udviklet, når du bliver omkring 18-19 år? Så selv om du er tynd nu, vil din kropsbygning stille og roligt udvikle sig mange år endnu.    Hvis du har brug for at vende flere tanker eller få flere råd, om hvordan du kommer videre – har du måske lyst til at tale med din sundhedsplejerske igen? Sundhedsplejersker er rigtig gode at tale med, når det handler om kroppens udvikling, tanker og følelser. Det kan også være, at sundhedsplejersken kan tale med din klasselærer om, hvordan du har det med de navne de andre kalder dig?
Du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116111 og snakke med en af vores rådgivere.    Kærlig hilsen BørneTelefonen