Undervægtig?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 12-årige

Jeg kan godt forstå, at du blev nysgerrig for at se dit BMI-tal i skolen.

Man talte meget om BMI-tal i gamle dage. Man havde en tro på, at ét tal kunne diktere, om man skulle tabe sig. Man beskæftigede sig meget med ‘det normale’ uden at tænke på, at mennesker jo er helt forskellige.

Mange mennesker synes det er bekymrende og virker ubehageligt, når de får fortalt, at de er ‘undervægtige’ eller ‘overvægtige’. Præcis som du gør.

I dag er der derfor heldigvis mange læger og fagfolk, der forstår vægt på en anden måde. Vægten handler ikke om et bestemt tal. Vægten handler om mange ting på en gang: Kropsbygning, muskelmasse, hvor man er i sin udvikling, om man virker tilpas i sin krop …. og mange andre ting.

Mange vil i dag også sige, at det er meget usundt at være så optaget af sin vægt, at man går og vejer sig; og lader sine tanker fylde op af kalorier, mad og træning. Disse tanker kan komme til at fylde alt ud, hvis de ‘får fat’. Det ved jeg, fordi jeg har talt med mange unge, der er ramt af tankespind om mad og vægt.

Derfor er jeg så glade for at læse, at du ikke går så meget op i , hvad du vejer. Og at I hjemme i jeres familie ikke er så optaget af hvilket tal, vægten viser.

Jeg tænker ikke, at du har grund til nogen bekymring. Din krop fungerer jo som den skal, vil jeg tro. Du havde jo ikke nogle betænkeligheder ved din egen krop – lige ind til I målte BMI ovre i skolen.

Hvis du stadig gerne vil høre lidt mere om BMI, og stadig er lidt bekymret for din vægt, så kan du og din mor måske tage en tur til lægen. Du kan måske fortælle din mor, at I taler om BMI i skolen og at tallet viser, at du er undervægtig. Så kan lægen tale lidt mere med dig og din mor, om du har en vægt, der passer til din krop.

Jeg håber, at jeg har givet dig et svar, du kan bruge. Hvis du har lyst til at tale mere, kan vi måske tale sammen? Du kan ringe på tlf. 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.