Brev
Tyndfed???
Hej bb.
Jeg har i lang tid gået og tænkt på noget.
Jeg spiser ca. 5 gange om dagen (ikke store portioner) men jeg bliver ikke tykkere. Jeg spiser også tit slik.
Jeg tjekker tit min bmi, og jeg er lige gået fra undervægtig til normalvægtig.
Hvordan kan det være at jeg ikke bliver tykkere?
Er jeg mon tyndfed?
Jeg syndes selv at 5 portioner pr. dag er meget.
Er det meget?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Tak for dit brev. Det er dejligt at høre, at du er normalvægtig - det lyder til at du også har det godt med det.
Jeg kan desværre ikke svare dig på, om du er tyndfed. Når du skriver tyndfed, gætter jeg på, at du mener at kroppen er slank men består mere af fedt end af muskler - mon det er rigtigt gættet?
Det er rigtigt at der er kommet et nyt ord om, at man kan være tyndfed. Det viser også, at selvom man ser meget slank ud, så behøver man ikke at være mere sund end folk med lidt fedt på sidebenene. Tyndfed kan man blive kaldt, fx fordi at musklerne ikke er udviklet så meget, fx ved at træne og indeni kan der også være fedt.
Du spørger om hvorfor du ikke bliver tykkere, når du spiser fem portioner pr. dag, og også tit slik. Mon du mener, at du gerne vil øge din vægt? Hvis det er vægten du mener, så er der også andre måde at tage på i vægt. Det kan du gøre ved at fortsætte med at spise fem måltider om dagen, spise sundt af både af sunde fedstoffer (avocado, nødder, fisk), proteiner som er gode til at bygge muskler op (fx kød, linser og bønner), grøntsager og frugt som også indeholder masser af vitaminer og mineraler. Slik er jo også ok, men vær opmærksom på, at hvis man spiser meget slik hver dag, så kan det mætte så meget, at man ikke har appetit til de andre ting som er vigtige for at udvikle sig på en god måde.
Det er også en god ide at dyrke motion, på en tilpas måde, så du ikke mister kropsvægt ved alt for hård træning. Det kan være motion som gør dig glad og noget du elsker at lave - en blanding af at styrke musklerne, bevægelse og smidighed for hele dig. Og nyd at være dig og se det dejlige ved dig selv, det smitter af på andre. Du er 13 år, så du er også i en periode af dit liv, hvor der sker utroligt mange ting med kroppen og den måde du tænker om dig selv, og om andre og ser på livet i det hele taget.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Kærlige tanker fra
BørneTelefonen