Tyndfed???

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Tak for dit brev. Det er dejligt at høre, at du er normalvægtig - det lyder til at du også har det godt med det.
Jeg kan desværre ikke svare dig på, om du er tyndfed. Når du skriver tyndfed, gætter jeg på, at du mener at kroppen er slank men består mere af fedt end af muskler - mon det er rigtigt gættet?

Det er rigtigt at der er kommet et nyt ord om, at man kan være tyndfed. Det viser også, at selvom man ser meget slank ud, så behøver man ikke at være mere sund end folk med lidt fedt på sidebenene. Tyndfed kan man blive kaldt, fx fordi at musklerne ikke er udviklet så meget, fx ved at træne og indeni kan der også være fedt.

Du spørger om hvorfor du ikke bliver tykkere, når du spiser fem portioner pr. dag, og også tit slik. Mon du mener, at du gerne vil øge din vægt? Hvis det er vægten du mener, så er der også andre måde at tage på i vægt. Det kan du gøre ved at fortsætte med at spise fem måltider om dagen, spise sundt af både af sunde fedstoffer (avocado, nødder, fisk), proteiner som er gode til at bygge muskler op (fx kød, linser og bønner), grøntsager og frugt som også indeholder masser af vitaminer og mineraler. Slik er jo også ok, men vær opmærksom på, at hvis man spiser meget slik hver dag, så kan det mætte så meget, at man ikke har appetit til de andre ting som er vigtige for at udvikle sig på en god måde.

Det er også en god ide at dyrke motion, på en tilpas måde, så du ikke mister kropsvægt ved alt for hård træning. Det kan være motion som gør dig glad og noget du elsker at lave - en blanding af at styrke musklerne, bevægelse og smidighed for hele dig. Og nyd at være dig og se det dejlige ved dig selv, det smitter af på andre. Du er 13 år, så du er også i en periode af dit liv, hvor der sker utroligt mange ting med kroppen og den måde du tænker om dig selv, og om andre og ser på livet i det hele taget.

Jeg håber du kan bruge mit svar.

Kærlige tanker fra

BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.