Brev
Tynd som en tændstik
Hej Børnetelefon!
Jeg er en dreng på snart 16 år og jeg synes selv jeg er alt for tynd.
Jeg går tit med langærmede trøjer for at skjule mine tynde arme og mine ben er nu heller ikke noget at råbe hurra for.Jeg spiser rigtig meget og vejer ca. 65 kg, men er som sagt meget tynd.
Jeg er et rigtig sportsmenneske og jeg elsker at holde mig i form og dyrke sporten på den aktive måde, men er bange for at tabe mig endnu mere blive tyndere. Derfor er det meget svært at dyrke løb og fodbold lige i øjeblikket.
Mine forældre kender til mine problemer men de ved ikke hvad de kan hjælpe med. Jeg mangler svar på min tyndhed. Mad er åbenbart ikke vejen frem.Og tak for alle de gode råd her på siden. Håber i vil hjælpe mig.
Knus ST..
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære ST.
Tak for dit brev. Jeg er glad for at høre at du har glæde af, at læse de råd BørneBrevkassen kommer med . Du skriver at du selv synes at du er alt for tynd. Du vejer 65 kg., men du nævner ikke hvor høj du er. Det kan jo godt være at din højde og vægt faktisk passer sammen. - Men det ændre jo ikke ved, at du føler, du har for tynde arme og ben.
At du dyrker sport, og holder dig i form, er en rigtig god ide. Det er helt klart med til, at du opbygger større muskelmasse. Hvis du fornemmer at du taber dig på grund af for meget motion, kan det være fordi du skal ændre på din kost? Jo mere motion du dyrker, jo mere mad skal du faktisk spise. Men det er ikke ligegyldigt hvad du spiser.
Spiser du mange kulhydrater, som findes i hvidt brød, pasta m.m, vil du nok ikke blive mere muskuløs. Proteiner derimod er med til at opbygge muskler. Proteiner findes i kød,æg ,bønner m.m. Hvis du gerne vil vide mere om kost, kan du evt. prøve at kontakte en af kommunens sundhedsplejersker, som så kan rådgive dig.
Har du tænkt på om det kunne være noget for dig, at melde dig ind i et motionscenter ? . Her kan man få en grundig introduktion i hvordan man træner med de forskellige maskiner, og hvilke muskelgrupper de gavner. Instruktørerne ved sikkert også en masse om kost og motion. Det kunne jo være der var en kammerat der ville med.
I forhold til dit problem, må du heller ikke glemme, at du jo ikke er færdig med at vokse endnu. De næste par år, vil du stadig vokse i højden, og din kropsbygning kan ændre sig. Fakta er jo også, at vi som mennesker er forskellige i kropsbygning, statur, højde og drøjde. Noget er jo arveligt og genetisk bestemt.
Jeg synes det er rigtigt flot , at du har fortalt dine forældre hvordan du har det, selv om de ikke lige ved hvordan de kan hjælpe, er det altid godt at have nogen at snakke med, om sine problemer. Jeg vil ønske dig held og lykke, og håber for dig, at du de næste par år, ved hjælp af din sunde fornuft omkring kost og motion, vil opleve en større tilfredshed med din kropsbygning. Venlig hilsen BørneBrevkassen.
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.