TYK

Jeg har et problem med mit vægt..

Jeg vejer cirka 56 kilo, og det er jo ikke godt for en på 11 år og 150 cm.

Men jeg kan ikke stoppe med at putte mad ind i munden, og mine forældre prøver at hjælpe mig, men det fungere bare ikke!

jeg vil gerne går til det der jule ting hvor man skal være der henne i 2 måneder men min mor vil ikke have det!

jeg vil vildt gerne tabe mig er så TYK!

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tanker om, hvordan man ser ud og måske hvordan andre ser ud i forhold til én selv, kan fylde utroligt meget. Jeg har talt med andre om, at de ofte kommer til at sammenligne dem selv med deres veninder. Har du mon haft sådanne tanker eller har du andre tanker om det?

Tak for dit brev, det er sejt, at du skriver herind om det. Det er sådan, at din krop er ved at udvikle sig og der sker derfor mange ting med din krop i den her periode. Det er forskelligt fra person til person, hvornår kroppen begynder at udvikle sig og hvordan kroppen lige pludselig former sig. Hvad tænker du mon om det?

Mit svar handler om, hvordan man kan have det med sin krop og hvem du kan tale med i forhold til din opfattelse af egen krop. Jeg håber, at brevet på den måde kan hjælpe dig.

Du skriver, at dine forældre prøver at hjælpe dig. Gad vide, hvordan de prøver at hjælpe og hvorfor det ikke virker? Det er super sejt, at de kender til, hvordan du har det og at du har fortalt det til dem. En mulighed er, at du taler med dem om det igen og at du ikke synes det hjælper. Så kan I få en snak om dit forhold til din krop og hvad I skal gøre herfra. Hvordan ville det være for dig at tale med dine forældre om det?

Du skriver, at du gerne vil på julemærkehjem. Jeg tænker, at en hjælp for dig muligvis kan være, at du taler med sundhedsplejersken på din skole om både det samt om, hvordan du har det med din krop. Sundhedsplejersken kender til kroppens udvikling, vægt og ikke at være tilfreds med ens udseende. I vil derfor kunne tale om, hvordan du har det med din krop og det kan være, at hun kommer med nogle råd. Det er forskelligt, hvornår sundhedsplejersken er på skolen. En start kan være, at du finder ud af, hvornår sundhedsplejersken er der. Ofte har de et bestemt kontor de er på. Ellers kan du spørge en lærer om, hvordan du kan få kontakt med sundhedsplejersken. Og så kan du komme forbi og sige, at du gerne vil tale med sundhedsplejersken. Hvordan ville det være for dig?

Ofte kan det være sådan, at man er mere kritisk overfor sig selv og ens udseende end andre er. Flere har en tendens til at synes, at de selv ser mere tykke ud end deres veninder. Nogle gange er man altså mere negativ og kritisk overfor sig selv end andre er. Hvad tænker du om det? Noget du for eksempel kan øve med dig selv er for eksempel at tænke over nogle af de ting, som du synes er gode ved dig selv, i stedet for, at mange kun tænker dårlige tanker, når de ser sig selv i spejlet. Giver det overhovedet mening og hvad kunne være gode tanker?

Du er velkommen til at ringe til BørneTelefonen, hvis du gerne vil tale videre om det. Det kan nogle gange være rart at tale med nogen, som ikke kender én. Nummeret er 116 111 og vi ved ikke, hvem du er når du ringer ind.

Det er så godt, at du har skrevet herind. Ens forhold til, hvordan man ser ud, kan have en betydning for, hvordan man har det i forskellige situationer – specielt hvis man måler sig med andre. Vi ser alle forskellige ud og vi har alle noget godt ved os selv, som gør os unikke – det er også vigtigt at huske på.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.