TYK!

Hej BB

jeg er en pige på 11

som er MEGET overvægtig

vejer 57 kg og er 154 tror jeg

jeg har snakket med min mor og hun siger at jeg skal spise sundt og ikke usundt det hjælper ikke!

jeg vil gerne gå til det jule ting hvor man er der i 2 måneder men min mor siger hun vil savne mig men vil gå til det! 🙁

(jeg spiser slik mange gange på en måde) nogen gange når jeg kommer hjem vil jeg have noget lækkert men jeg tog altid noget frugt altså en appelsin men de bliver så hurtige færdige

når jeg ser nogle fra pigerne fra min klasse dem der er tynde bliver jeg så ked:(

jeg ved ikke hvad jeg skal gøre!

Hjælp mig! 🙁

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Tak for dit brev. Det er så flot at bede om hjælp til noget der er svært og som gør dig ked af det. Det er virkelig sejt af en pige på 11 år at tage ansvar og ønske at ændre noget for sig selv. Du kan være så stolt af dig selv.

Jeg ved ikke ud fra det du skriver om du er overvægtig, men det handler om at du har det godt med dig selv. Jeg hører dig sige flere ting i det brev du skriver.

Det første er, at du har det rigtig godt med din mor og I kan tale om det der gør dig ked af det, men samtidig ønsker du ikke at gøre hende ked af det, ved at hun skulle savne dig, hvis du er væk i 10 uger.
Jeg ved, at Julemærkehjemmet er 10 uger, men man kommer hjem syv ud af ti weekender i løbet af opholdet, så det er ikke 10 uger uden I ser hinanden. Som udgangspunkt er alle børn mellem 7 og 14 år, der har brug for hjælp til at ændre en vane velkomne. Det kan fx være børn der mobbes i skolen eller problemer med kosten/vægten.

Det andet, at du har det lidt svært med mad og slik, men du faktisk godt ved, hvad der er sundt og godt. Det er bare svært, når du kommer hjem og der er usund mad og slik der frister.

Jeg tænker, at der er flere muligheder du kan gøre brug af.
En mulighed kunne være, at du taler med sundhedsplejersken på din skole og fortæller hende om dine tanker omkring Julemærkehjemmet og det at du har svært ved at stoppe med at spise usundt. Sundhedsplejersken og dig kunne så tage en snak med din mor om, hvordan de bedst muligt hjælper dig.

Det kunne også være en mulighed at tale med din mor om, hvordan du har det og måske vise hende det brev du har skrevet til os og vores svar til dig. Så kunne I måske aftale, at der ikke ligger noget usundt i skabene, der kan friste dig, når du kommer hjem. Måske kunne i sammen tale med sundhedsplejersken om at få hjælp til at lave en kostplan, som passer til en pige på 11 år. Det vigtigste er, at du har opbakning, så der ikke er fristelser derhjemme og en du kan tale med, hvis det lige er svært.

Så din mor og dig skal sammen finde ud af, hvad i skal gøre for, at du er glad for dig selv og hvordan du hjælpes til at undgå den usunde mad og slik der frister, men i stedet finde nogle sunde snacks du i stedet kan nyde, når sulten melder sig. En ide er også at skære frugten ud i bidder, og så spise den med en gaffel, så holder den længere, og det kan være rigtig rart med en skøn frugtsalat.

Jeg håber mit svar har åbnet op for nogle muligheder, som du kan bruge. Du er selvfølgelig altid velkommen til at ringe til børnetelefonen på 116 111og tale med en voksen.

Pas rigtig godt på dig selv, din seje pige.

BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.