Tyk

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år

Tak for dit brev. Du skriver, at du synes, du er lidt for tyk og gerne vil tabe dig. Det er faktisk lykkes dig lidt, men det var for svært, fordi I har slik i huset hele tiden, og det er nemt at gå hen og tage det.

Jeg kan godt forstå, at det er svært at lade være med at spise slikket, når det er der, så jeg synes faktisk, det er en rigtig fin ide, du selv kommer med... At det kun skulle købes til weekenden.

Jeg tænker i det hele taget, at det er nogle rigtig gode og sunde tanker, du har omkring at tabe dig... At du gerne vil spise flere grøntsager og sundere morgenmad, lyder også som gode ideer. Det er generelt godt for kroppen at spise sundt og starte dagen med et godt og solidt morgenmåltid.

Du skriver, at det er svært for dig at sige det, og det kan jeg sagtens forstå. Jeg tænker imidlertid, at du skriver det på en meget fin måde til os, hvor jeg kan se, at du har tænkt over det og har mange gode ideer at komme med... Måske du nu, hvor du har været så modig at skrive til os, også vil kunne sige det til din mor og papfar? Ellers kan det måske være en ide at vise dem brevet her... Så behøver du måske ikke sige så meget?

Har du slet ikke mod på at tale med din mor og papfar, er det også en mulighed at kontakte sundhedsplejersken på din skole... Jeg tænker, at hun helt sikkert gerne vil hjælpe dig... Også med, hvordan du kan få talt med din mor og papfar om det, måske hun endda kan være der, når I taler om det?

Jeg håber, du kan bruge mine ideer... Men måske vil du gerne have flere råd? I så fald er det altid en mulighed at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge på UngeChatten og tale anonymt med rådgiverne her.

Jeg håber, du finder hjælp hos sundhedsplejersken eller hos din mor og papfar, så du kan leve så sundt, som du gerne vil.

Med venlig hilsen
BørneBrevkassen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.