Brev
Tyk
Hej
Jeg er en pige på 14,
jeg vejer 54 og er ca. 160.
Det kan godt være at jeg er normal vægtig men jeg er altså tyk, er den næst tykkeste i klassen,
det er irriterende at jeg ikke kan have stramme bluser på uden at min mave bare hænger ud over
jeg vil rigtig gerne tabe mig så meget at jeg får en helt flad mave men ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre. Jeg kan blive ved med at spise hele tiden fx når vi har spist aftensmad kan jeg gå hen i køleskabet og tage noget mere mad og bare blive ved med at spise selvom jeg ikke rigtig er sulten,
min madpakke består fx af to sandwich (toastbrød der er lagt sammen og skåret halvt over) og et stykke frugt, det har jeg allerede spist i første frikvarter så når vi skal spise går jeg ned i skoleboden og køber noget mere mad og når jeg så kommer hjem tager jeg noget mere at spise.
Jeg har prøvet at skære ned på det jeg spiser men uden held, jeg har det virkelig dårligt med min krop.
Jeg går til dykning, når jeg så står der i min badedragt føler jeg at alle kigger på mig og tænker hold kæft hvor er hun tyk.
min mor ved ikke at jeg har det så dårligt med mig selv og det skal hun heller ikke!
Hvad skal jeg gøre for at tabe mig, jeg vil rigtig gerne ned på 45
Jeg håber at i vil svare
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Du skriver, at du godt ved, at din vægt er inden for det normale, men at du alligevel føler dig tyk.
At føle sig tyk, er ikke det samme som at være tyk. Din vægt ER nemlig inden for normalområdet, men som alle andre teenagere sammenligner du dig med dine veninder, og så føler du dig tyk, bl.a. fordi din mave ikke er flad.
Hvis du ser dig godt omkring, vil du sikkert se, at nogle af de andre har flad mave og andre ikke. Vi er nemlig forskelligt byggede fra naturens hånd, og nogle er bare bygget, så de har en flad mave, andre har ikke.
Du skriver meget om dine tanker om mad, vægt og dit udseende, men jeg tænker lidt på, hvordan du ellers trives? Hvordan har du det i skolen? Hvordan har du det med venner? Hvordan har du det derhjemme?
Jeg spørger dig, fordi hvis du ikke trives så godt, kan det smitte af på spisevanerne, så du f.eks. trøstespiser lidt. Maden kan nemlig sommetider fungere som tryghed. Du beskriver selv, hvordan du efter aftensmaden kan blive ved med at have lyst til mad, selv om du ikke er sulten. Det er fint, at du er opmærksom på det, og at du allerede ved, at det ikke er sulten, der får dig til at spise.
Måske er det også det, der sker i skolen?
Hvis det siger dig noget, synes jeg, du skal skrive igen eller ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver om det. Du kan også logge dig ind på UngeChatten eller SMS rådgivningen.
Jeg synes, du endnu engang skal overveje at betro dine tanker til din mor. Hvad mon du tror der sker, hvis hun får det at vide? Hvis det er svært at sige, kan du vise hende dit brev, og så kan I snakke ud fra det.
Når jeg læser om din frokost, tænker jeg, at du måske har brug for at lære lidt om sund kost og om en frokost, der mætter mere end toastbrød. I stedet for toastbrød kan du f.eks. spise groft rugbrød. Det vil også være fint, hvis din mor kan støtte dig i at ændre på kosten, så du er mæt i længere tid. Det kan være, at I sammen kan finde ud af hvad der vil være bedre at få med i madpakken, at spise til morgen og aften, og dine mellemmåltider. Mon det vil være en mulighed hjemme hos dig?
Du kan læse masser af gode råd om sund kost på nettet, men du kan også snakke med sundhedsplejersken på din skole om det. Du kan også spørge hende, om hun har nogle gode gymnastikøvelser for mave – og rygmuskler. Det er altid godt at træne dem, udover den træning du får ved at gå til dykning.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.