Brev
STRÆKMÆRKER OVER DET HELE!!!
Hej
Jeg ved godt at det er er et lille problem, og det er helt klart ikke det største af mine problemer, men jeg har brug for hjælp.
Jeg har rigtig mange strækmærke, og steder hvor mine veninder ikke har dem.
Jeg har strækmærker på- og omkring ballerne, på brysterne og på mit ene knæ.
Jeg har aldrig hørt om nogen andre der har dem på knæene eller brysterne.
Jeg har læst at man kan få strækmærker af at tabe sig, tage på, blive gravid og få muskler meget hurtigt. Men min vægt er rimelig stabil, og jeg har bare tage på de steder hvor mange piger jo tager på, når de kommer i puberteten.
Jeg har flest strækmærker på brystrene. De er helt blå, og de fylder det meste. Jeg synes at brysterne er noget af det smukkeste på en kvinde, og det gør mig ked af det, at jeg ikke føler at mine bryster er smukke.
Her inden for de sidste 2 måneder har jeg også fået strækmærker på det ene knæ. Jeg tror at det skete efter en idrætstime i skolen. Jeg kan tydeligt huske at jeg havde rigtig ondt i det ene knæ, for jeg havde virkelig trænet hårdt. Men nu føler jeg ikke at jeg kan træne mere, hvis jeg bare efter en idrætstime kan sørge for at jeg ikke føler at jeg kan gå i shorts:(
Men jeg vil gerne vide hvordan jeg kan få dem væk.
Eller skal jeg bare være ligeglad? Indtilvidere er der ikke nogen der har lagt så meget mærke til mine strækmærker, men de gør mig stadig ked af det:((
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige
Mange tak for dit brev. Når kroppen forandrer sig, kan det pludselig fylde rigtig meget i ens tanker. Man kan komme til at tænke på, om det er normalt, og om andre mon også har det på samme måde, om det er sundt eller farligt, og om andre kan se det. Alle mulige tanker kan flyve rundt i ens hoved og fylde. Derfor kan jeg også rigtig godt forstå, at du spørger ind til det.
Hvor er det bare fint, at du har læst lidt om strækmærker, og om grunde til at man kan få dem. Det er også helt rigtigt, at der er nogle steder på kroppen, hvor piger ofte tager på, når de kommer i puberteten. Derfor er der også rigtig mange piger, som får strækmærker de steder - bl.a. på brysterne og omkring ballerne ligesom dig. Strækmærker opstår i underhuden. De opstår, når fibrene i huden bliver overstrukket, når man f.eks. begynder at få bryster i puberteten eller når hofterne og numsen bliver bredere. Strækmærkerne kan i starten være lidt rosa eller blåviolette i farven, men med tiden bliver farven ligesom resten af huden rundt om strækmærkerne. Det er måske også derfor, at du synes, at dine bryster ser blå ud. Det får mig også til at tænke, at du er, ligesom du skal være, og at der ikke er noget usundt ved de strækmærker, som du har fået. Du har altså ikke gjort noget forkert.
Du skriver også, at du har fået strækmærker på dine knæ. Jeg tænker, at det er normalt også at få dem ved knæene. Men jeg synes, at du måske alligevel skulle tage en snak med din læge. Det skriver jeg fordi, du siger, at det gjorde ondt, og at du ikke føler, at du kan træne mere, hvis det giver dig strækmærker. Det bør ikke gøre ondt, så måske vil det være en god ide, hvis din læge kan undersøge, om du måske er kommet til at overbelaste dit knæ. Så kan du også samtidig snakke med lægen om alt det med strækmærker. I kan også snakke om, om du kan gøre noget ved det. Der findes flere forskellige råd til, hvad man kan gøre for at slippe af med strækmærker. Der er bare ikke bevis for, om nogle af metoderne virker. Men det ved din læge nok meget mere om. Nogen vælger at massere forsigtigt på huden med en god olie, så huden ligesom falder til lidt til ro, og hævelserne kan sænke sig i strækket.
Jeg tænker, at det måske også vil være rart for dig at snakke med din mor om det. Hun har med ret stor sandsynlighed også oplevet at få strækmærker. I hvert fald er jeg helt sikker på, at hun godt kender til de tanker og bekymringer, som følger med, når ens krop udvikler sig og forandrer sig. Du kan også snakke med din moster, faster, en kvindelig lærer eller en helt fjerde. Måske er der faktisk også en sundhedsplejerske på din skole, som du kan snakke med. Hvis du er i tvivl, kan du spørge din lærer, om der er en sundhedsplejerske på skolen, og hvordan du kan komme til at snakke med hende.
Du spørger også om du skal være ligeglad. Nogle gange kan det være svært at gå fra at have mange tanker om noget til at være ligeglad. Men jeg tænker, at det nok vil være rart for dig, hvis du kan prøve at fokusere på noget af det ved din krop, som du godt kan lide. Måske har du altid fået at vide, at du har flot hår, smukke øjne, eller også synes du måske, at din mave er flot. At fokusere på de positive ting kan tit hjælpe en til ikke at bekymre sig så meget om de negative ting. Det kan nogle gange være lidt rart. Husk at du stadig er smuk, og at man selv ofte vurdere sig selv meget hårdt
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Jeg håber også, at du har mod på at følge nogle mine råd, så du kan få snakket med nogen, som kender til alt det, som du selv går og tænker over, og så du også lige kan få snakket med din læge om, hvad der mon skete med dit knæ til idræt. Jeg er ret sikker på, at du er ligesom du skal være og ikke har gjort noget forkert. Men det er super fint, at du er bevidst om, hvad der sker med din krop, og spørger om hjælp, når der er noget, som undrer dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen