Spisevaner

Hej bb.

Jeg er en pige på 12 år..

Jeg har det forfærdeligt hver gang jeg spiser et eller andet der er bare lidt usundt.

Jeg er ellers meget tynd men jeg får bare så dårlig samvittighed.

Jeg dyrker meget sport i min hverdag og danser meget men jeg har det bare ikke så godt for tiden.

Der er sket en masse dårlige ting i mit liv fks. En af mine rigtig gode venner er lige død af to blodpropper i hjernen og jeg er skilsmissebarn og min papmor ( som ellers er den eneste kvinde jeg har i nærheden andet end min mor fordi jeg kun har brødre ) skal snart flytte så jeg har det virkelig skidt.

Jeg startede på en ny skole og har ikke rigtig nogen venner at tale med andet end dem fra min gamle skole.

Jeg er rigtig bange for at jeg er ved at få spiseforstyrrelser men jeg får bare så dårlig samvittighed hvids jeg bare spiser et stykke chokolade eller noget.

Please vær sød at tage mine problemer seriøst

og en sidste ting jeg græder tit bare uden grund uden at vide hvorfor jeg bliver bare så ked af det

men vær sød at svare jeg har det virkelig Skidt.

Fra m….

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære M Det er tydeligt, at der er svære ting der fylder i dig, når du græder bliver trist uden du kan forklare hvorfor og jeg er rigtig glad for, at du har skrevet ind til os. Det at kunne bede om hjælp kan være svært og kræver mod, hvilket jeg synes, at du har vist at du har ved at skrive ind til os. Du beskriver nogle svære forhold i dit liv, men som jeg læser dit brev, så er det tankerne om kosten der fylder mest lige nu. Har jeg ret i det?
Nogen gange er det sådan, at hvis der er ting der er svære, og som man ikke selv kan styre, så kommer man til at gøre ekstra meget ud af det man kan styre og det kan f.eks. være mad. I dit tilfælde, er der sket en del ting, som du ikke har haft indflydelse på og som du ikke kan ændre, men som påvirker dig og din trivsel. Hvis man får talt om det svære inden det bliver alt for svært, fx inden en begyndende spiseforstyrrelse "bider sig fast", er der stor sandsynlighed for at man igen kan blive glad og leve et godt liv.

Derfor synes jeg det er virkelig godt, at du tænker over om du måske kunne have en begyndende spiseforstyrrelse. Der er ingen tvivl om, at man helst ikke skal tænke over, eller få dårlig samvittighed over, at spise et stykke chokolade, især ikke, hvis man ellers spiser sundt.

Jeg tænker på, om du har talt med nogle om dine tanker om det usunde mad? Eller er der nogen der har bemærket noget og spurgt ind til det? Jeg synes det kunne være en rigtig god ide, at tale med nogen. En voksen fra din skole, din mor eller far måske? En helt anden voksen?

Måske samtalen skal handle om dine tanker om mad som en begyndelse, men det gode ved samtaler er, at de kan udvikle sig og måske viser det sig, at alle de tanker du har om venner og ny skole og din papmor der flytter og sorgen efter din venindes død bliver en del af samtalen og det tror jeg kun kunne være rigtig godt for dig. At tale om tingene kan være en ventil for at få tankerne ud af hovedet, så de ikke fylder så meget. Det er som en ballon som man lukker luften ud af – den forsvinder ikke, men bliver mindre og så er det lettere at have med den at gøre. Mon du kan følge mig? Jeg vil til sidst minde dig om, at du altid er velkommen til at ringe eller skrive til os på telefonen, chatten og sms’en, så vil der sidde en klar til at tale med dig om alt hvad du har i tankerne. Pas på dig selv. !

Kærlig hilsen Børnetelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.