Brev
Spiseforsyrrelse?
Hej BB!
Jeg er en pige, som lige er fyldt 15, og går i 8. klasse.
Jeg hader mit spejlbillede.
Jeg græder heletiden.
Generelt over min krop, men også over mit udseende og ansigtet! Jeg ville ønske jeg kunne lave om på mig selv, og gøre mig perfekt.
Jeg har fået en slem depression på det seneste.
Jeg har ikke kunne tage i skole, fordi jeg har en slags fobi, hvor jeg tvivler meget, og stoler ikke på folk- Og jeg føler at de kigger på mig, heletiden og synes at jeg er fed eller grim, eller tror at noget er helt galt med mig!
Jeg er meget indelukket, og bruger al min tid, enten på min værelse, alene og sturdere andre pigers kroppe og vægt, og planlægger mål for vægttab, ellers træner jeg så meget som overhoved muligt!
ALT hvad jeg spiser- om det er salat eller is- Hvad end det er, får jeg det super dårligt, når jeg har spist det. Jeg får lyst til at kaste det op igen.
Jeg føler mig så skyldig, og sammenligner det med hvis jeg nu havde begået noget kriminelt. Det er meget slemt.
Jeg synes ikke min krops struktur er okay overhoved! Mange siger at man ikke kan ændre på den, men jeg vil virkelig gøre alt i verden, for at ændre på det!
Jeg har prøvet at sulte mig selv i 20 dage, og levede af vand, i håb om at gud ville give mig min drømmekrop, da jeg følte at alt var forbi, og der ikke var noget at gøre!
Men så var min læge, nødt til at blande sig.
Jeg er 1,78 cm høj! Jeg synes godt jeg kunne være lidt lavere. Der er så mange fejl. Jeg har været oppe på 55 kg, som det tungeste! Jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre af mig selv, jeg følte mig ulækker, overvægtig og bare svag!
Nu er jeg nede på 45 kg, og jeg bliver ved med at tabe mig. Jeg har ikke fået nok, jeg føler heletiden at jeg godt kan tabe mig lidt mere! Fordi jeg har ikke den talje jeg vil have, eller de lår, jeg går og drømmer om!
Hvordan kan de stadig være så tykke?
Jeg er så kedatte.
Min mor er bekymret, og siger at jeg bliver indlagt hvis det fortsætter, men jeg er så tiltrukket af ordet “Tynd”! Det siger mig så meget, og jeg føler ikke at der er noget dårligt i at være tynd, det kan bare aldrig være dårligt!
Jeg har altid håbet på at mine kraveben ville stikke mere ud! Jeg synes det giver karakter og ser pænt ud- Ligesom i model bladende! Eller den lille bite talje og knoglerne der stikker ud, ved hofterne! Alt det, har facineret mig helt utroligt meget!
Er det en sindssyg tanke?
Er jeg ved at blive mentalt forstyrret?
Min mor siger at jeg tænker helt forkert, end de fleste og nu bekymre jeg mig ovenikøbet også om det! Hvad sker der med mig?
Jeg vil bare gerne være pæn, uden at jeg skal skamme mig over mit udseende hver dag, når jeg ser mig i spejlet.
Jeg føler at jeg er langt om længe, har gjort noget ved den overvægtige pige jeg var- Men det her er bare ikke nok! Jeg føler stadig at jeg kan smide 5-10 kg for at se perfekt ud!
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige Tusind tak for dit meget ærlige og modige brev: At være så ærlig som du er, kræver en stor portion mod. At du så præcist kan beskrive dine tanker og følelser omkring din krop og den situation der fylder så meget i dig, synes jeg, er et tegn på, at du gerne vil have det anderledes, bedre og måske uden du ved af det, viser det at du måske er bekymret for dig selv. Det er alt sammen sunde tegn og  viser, at du måske kan mærke, at dit fokus på dit udseende og din krop er mindre sunde tegn. Jeg vil så gerne sige til dig, at du skal lukke bladene og vende dit spejl om og øve dig i, at mærke på din krop om den har det godt og kan yde dig assistance og energi hver dag til at du kan gøre hvad du gerne vil, uden at den er for tung eller for skrøbelig. Men dine tanker og følelser omkring din krop, kan jeg høre fylder så meget i dig, at det ikke bare er det der skal til. Nogle gange kan det være lettere at gøre noget ved eller se problemer ved noget af det man kan se/det ydre, end det man ikke kan se/det indre: Svære følelser, som ikke er så håndgribelige og som man måske ikke lige ved, hvad man skal gøre ved eller hvorfor de til at starte med er dukket op. Giver det mening? Så nogle gange er kropsfokusering og et unaturligt forhold til mad et symptom på, at der er noget galt, noget lidt mere ukonkret, måske en ked-af-det-hed eller tristhed. Kender du mon det? Jeg ved, at du bestemt ikke ville være den eneste der ville have det sådan. Det er godt, at både din læge og din mor er opmærksomme på, at du er meget fokuseret på dit udseende, din krop og de følelser der rammer dig når du f.eks. spiser eller ser dig i spejlet. Men har din mor sat sig ned og talt med dig om det hele? Har du mon haft mod og lyst til, at være lige så ærlig overfor hende, som du har været i dit brev? Det at have nogen at dele alt det svære med, kan tit være rigtig betryggende, så man ikke føler sig alene med alle tankerne og de svære følelser. Jeg tænker om du måske kan finde modet til for eksempel at vise din mor/lægen dit brev og vores svar, måske det vil være et udgangspunkt for en samtale om præcis hvordan det er at være dig? Nogle gange, når man er så fokuseret på én bestemt ting i ens liv, så kan det være svært, at have plads til f.eks. venner, skole, fritidsaktiviteter og det kan igen være med til at følelsen af at være alene vokser og det kan være rigtig ubehageligt. Kender du mon til det? Og jeg tænker også på, om du mon har nogle veninder som ved, hvordan du har det? Eller har nævnt noget overfor dig? Der findes en organisation der hedder Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, www.lmsnyt.dk,  der kan man læse rigtig meget om, hvad det vil sige at have en spiseforstyrrelse. Jeg kan ikke afgøre her, om der er tale om en spiseforstyrrelse, men du nævner det selv i overskriften og jeg tænker, at foreningens side måske kan opklare nogle ting for dig. Vi sidder også klar på Børnetelefonen og vil lytte til alle dine tanker og måske komme endnu mere rundt om din verden og dine tanker og følelser. Kærlig hilsen Børnetelefonen