Spiseforstyrret? – E

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære E
Tak for dit brev, det lyder som om, din situation er rigtig svær for dig at overskue, og det kan jeg faktisk godt forstå. Jeg er glad for, at du skriver til BørneBrevkassen.

Du skriver, at problemerne startede, da du kom i puberteten, og din krop ændrede sig fra at være en barnekrop til at blive til en ung piges krop, er det rigtigt forstået? Jeg får lige lyst til at fortælle dig, at der er rigtig mange piger og drenge, der har svært ved at vænne sig til de forandringer, der sker med kroppen, når de går i puberteten. Du er altså slet ikke alene om at have det, som du skriver.

Jeg kan godt forstå, at du følte dig svigtet over, at din lærer fortalte dine forældre, hvad I talte om, men jeg tænker, at hun nok har været meget bekymret for dig og har haft ønsket om at hjælpe dig ved at involvere dem, hvad tænker du om det? Der er ingen tvivl om, at det var en svær opdagelse for dig, men selv om du har følt dig forrådt, så har du alligevel formået at betro dig til en voksen igen, det er virkelig flot af dig, det synes jeg du skal vide.

Du har haft det svært i rigtig lang tid, og nu er det ved at få konsekvenser for din fremtidige gymnasiale uddannelse. Jeg tænker, at din lærer måske siger det til dig for at få dig til at se, at du har brug for mere hjælp, end din lærer kan give dig. Hun siger det måske til dig for at yde dig en rigtig vigtig omsorg, giver det mon mening for dig?

Du skriver, at du ikke vil tale med dine forældre, fordi de reagerede voldsomt sidste gang. Det kan jeg godt forstå, du der bange for de gør igen, men jeg kunne dog godt tænke mig, at du overvejede det endnu engang, måske med din lærers hjælp... Når forældre reagerer stærkt, så handler det oftest om, at de blive oprevede og bekymrede over at finde ud af, at deres barn har det så svært, at de gør skade på sig selv. De fleste forældre vil rigtig gerne hjælpe deres børn, når de har det svært, men det kræver, at deres børn delagtiggør dem og beder dem forstå og hjælpe dem, giver det mening for dig?

Du spørger, om du virkelig er syg, eller det er din lærer, der overdriver. Det er svært for mig at svare på ud fra et brev, men jeg er ikke i tvivl om, at din lærer ikke overdriver, når hun er bekymret for dig, og det vurderer jeg er velbegrundet ud fra det, du skriver. Det mod du har udvist ved at bede dine lærere om hjælp, kunne du mon forsøge at bruge det mod igen og bede din lærer hjælpe dig med at få dine forældre til at hjælpe dig? Jeg tænker også, at du vil kunne drage nytte af at tale med Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, du kan læse om dem her >>. Du fortjener at få noget hjælp, så du kan starte et nyt og gladere kapitel, når du begynder i gymnasiet.

Jeg håber virkelig, at du kan bruge mine ord, at du er blevet lidt klogere på de muligheder du har og er bevidst om, at du har en god lærer omkring dig, som prøver at hjælpe dig, og ikke mindst håber jeg, at du finder modet og tager imod den hjælp, du har brug for.

Hvis du synes, du gerne vil vende dine problemer lidt mere, så er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller skrive til Chatten.

Mange kærlige hilsner til dig fra BørneBrevkassen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.