Spiseforstyrrelser…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du
Tak for et dejligt langt brev, fyldt med spændende tanker og gode spørgsmål!
Du er virkelig god til at skrive. Jeg får næsten en oplevelse af, at det var rart for dig at skrive brevet og komme ud med alle dine tanker, er det rigtigt?
Det er bestemt ikke en nem situation, du står i – og jeg synes, du gør dig så mange tanker om, hvordan du både kan være tro mod dig selv og passe på dig selv og samtidig være en god og omsorgsfuld veninde. Det kan være rigtig svært at dele de to roller i en person, så jeg kan godt forstå at du har brug for at lufte alle tanker og bekymringer.

Det lyder spændende, at du skal på efterskole om to uger, måske er du allerede startet, når du læser dette.. men det skal, som du også selv skriver, helst være en god oplevelse, hvor du kan have dit fokus og bruge din energi på at være til stede dér og ikke gå og bruge kræfter på at bekymre dig om dine veninder. Samtidig er dine veninder lige i øjeblikket i en situation, hvor jeg godt kan forstå, at du bekymrer dig for dem. Men jeg tror, at det de vokser af og får mest glæde af, det er at se dig tro på dem, mærke din glæde og omsorg for dem og måske inspirere dem med en god portion livsglæde. Det er de færreste mennesker som udvikler sig og vokser af at andre synes det er synd for dem. Man kan næsten komme til at fastholde dem i en position, hvor de er lidt ofre og det hele bare er synd for dem – og det sker der ikke så meget udvikling og forandring af. Kan du følge mig i, at man får mest energi af at være sammen med glade energifyldte mennesker, i modsætning til nogen der sidder og hænger og siger ”det er også synd for dig..” ?
Så ved at passe på dig selv og gøre noget godt for dig selv (for eksempel at tage på efterskole), så kan du inspirere og give noget til dine veninder, når I ses igen...
I forhold til den første veninde, du beskriver, tænker jeg, at du må stole på at behandlersystemet og hendes forældre, læger og andre omkring hende, tager ansvar for hendes sundhed og trivsel. Du kan være hendes dejlige veninde, men det må aldrig blive dit ansvar at holde hende fra at begå selvmord eller bare være glad. Det er dels hendes eget ansvar og dels de mennesker, som er en del af hendes behandling, giver det mening? Vi har alle vores roller i forhold til hinanden og jeg kan sagtens forestille mig, at du føler et stort ansvar for en veninde, når hun er så sårbar, som du beskriver, men det er de voksne omkring hende, som skal skabe trygge rammer omkring hende.
I forhold til din anden veninde, tænker jeg, at du kan være en god veninde, ved at turde stille spørgsmål til hendes opførsel og tanker i øjeblikket. Jeg forestiller mig, at du på en omsorgsfuld måde kan fortælle hende, at du faktisk er lidt nervøs eller urolig over at skulle spørge hende om det her, men fordi du netop holder så meget af hende, har brug for at give udtryk for, at du egentlig er bekymret for hende og den måde hun går op i sin krop og mad... Jeg tænker, at det rigtige vil være at tale med hende selv først i stedet for at gå til hendes forældre, for det kan hun måske godt opfatte anderledes end du mener det. Alt efter hvordan hun reagerer på det, kan I måske tale om, hvad hun gerne vil opnå ved den fokusering, hun har på det og om, hun synes det kan være svært at stoppe igen i forhold til gerne at ville tabe sig og motionere. Måske har hun på sigt lyst til at tale med nogen om det, men det kan godt være, at du skal starte med bare at sige, hvad du oplever og så vente med alle løsningsforslagene...så hun selv kommer på banen og du får en forståelse hvordan hun opfatter situationen... Kan du følge mig i det?
Så kommer det allervigtigste – dig selv! Som du selv skriver, så er det lidt paradoksalt, at du tager dig af dine veninder og deres forhold til mad og krop, samtidig med at du selv er i risiko for at opbygge en spiseforstyrrelse.. Nu er det vist tid til at se på dig selv og passe rigtig godt på dig. Jeg kan ikke udtale mig, om du har en spiseforstyrrelse eller ej, men når jeg læser din beskrivelse af dig selv, så ser jeg en pige, som har et kæmpe hjerte for dem hun holder af. En pige, som egentlig gerne vil en masse ting, men som har en masse tanker i sit hoved, der ind i mellem forstyrrer og som har fået indarbejdet nogle dårlige mønstre i forhold til mad og det at spise. En pige, som ville have stor glæde af at få noget professionel hjælp til at komme godt videre. Måske ville det egentlig ikke gøre så meget, hvis dine forældre også blev inddraget, så længe at du kan få hjælp til at tale med dem om det og du ikke kommer til at sidde alene og skulle tage ansvar for den samtale.

Jeg tænker, at du måske kan bruge din kontaktlærer på efterskolen til at fortælle, hvordan det egentlig er at være dig og hvad du går og bruger tanker på. At det er vigtigt for dig, at du får hjælp og støtte til at tale med dine forældre om det. Du skal være med til samtalen, men der skal være en eller to voksne, som tager ansvar for at dine forældre lytter til dig og at I sammen kan tale om hvilken form for støtte og opbakning, du har brug for fra dine forældre i fremtiden. Så du kan føle dig taget alvorligt, men uden at det skal ødelægge dit efterskoleophold. Der er måske en risiko for, hvis du bliver ved at kaste op efter hvert måltid og ikke spiser ordentlig næringsrig mad, at efterskolen på et tidspunkt ikke kan tage ansvar for dit helbred. Men det er ikke sikkert, at du selv kan stoppe igen – måske har du brug for hjælp til det.. Alle de aspekter af det kan jeg ikke svare på, men jeg synes du skal overveje at betro dig til din kontaktlærer eller den lærer, du har det bedst med og den vej igennem få hjælp til dig selv.

Du lyder som en pige med en flot højde og absolut ikke for mange kilo på kroppen.. Og når du betragter dig selv, så skal du måske øve dig i ikke at være fejlfinder, men bruge energi på at finde de punkter eller steder på din krop, du godt kan lide.. og så bare dyrk dem helt vildt og glem de steder, som du ikke synes er helt så fantastiske – sådanne steder har vi alle sammen og det er en del af os, som vi med tiden lærer at acceptere og måske ligefrem ende med at synes er noget lidt særligt ved os selv på den fede måde...det der gør os til noget særligt!  Men det er oftest når man er lidt ældre end dig...fordi man ofte i den alder du er i nu, har stort behov for at ligne hinanden eller det idealer for krop og udseende som modeverdenen stiller op. Så lad være at bruge for meget energi på dem det næste stykke tid. Nyd at være dig, unik som du er - tænk over det, og brug det positivt overfor dig selv og når du ser på andre omkring dig. Jeg tror det kan åbne op mange flere positive oplevelser i dit liv.
Hold da op, nu kom jeg næsten til at svare lige så langt som dig.. jeg håber, at du stadig læser med.. For at opsummere svaret lidt, så tænker jeg, at det vil være godt for dig at få en fortrolig voksen at snakke med, om hvordan du har det og hvad du synes kan være svært – og som samtidig kan støtte dig i at være en fantastisk dejlig veninde og ikke en ansvarlig for dine veninders helbred..
Jeg håber, at du føler dig bare lidt forstået her! Og vi vil altid gerne lægge både ører og kuglepen til at lytte til dig.
Rigtig meget held og lykke – og jeg håber, du får et dejligt efterskoleophold med masser af nye veninder og venner
Bedste hilsner BørneBrevkassen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.