Spiseforstyrrelse?

Kære brevkasse

Da jeg var 14 fik jeg en lille spiseforstyrrelse. Jev ved ikke om jeg kan kategoriserer den som anoreksi, for jeg syntes virkelig at det var svært at lade være med at spise, da jeg altid har elsket mad. Jeg har aldrig nogensinde været tyk. Faktisk har jeg en krop, som mange drømmer om.

Det er bare ikke den krop jeg drømmer om. Jeg drømmer om at være så tynd, at folk ligger mærke til det. Ikke bare slank som jeg er, men virkelig tynd. Jeg sulter ikke mig selv mere, og jeg ville mene, at jeg er helt ovre mit lille spiseproblem. men en stor del af det jeg spiser er salat, og jeg skal tjekke alle madvarer for fedt indhold, inden jeg spiser det.

Mit problem er, at jeg har lyst til at sulte mig selv igen. Jeg savner følelsen. Og når jeg læser de andre unges breve om mad problemer, har jeg lyst til, at være en af dem, være med i det lille fællesskab, hvis man kan sige det sådan. Jeg savner min bedsteven, min “anoreksi”. Hvad skal jeg gøre? Jeg har lyst til at være syg……

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige,

Tak for dit brev. Flot at du har haft mod til at skrive. Det er et brev, som beskriver godt, hvordan du har det lige nu.

Jeg ved heller ikke, om du som 14-årig har haft en spiseforstyrrelse, men en ting er sikkert: Det er ikke i orden at have det, som du har det nu. Du beskriver flot og meget præcist, at det er følelsen og det lille fællesskab, der er i anoreksien, du savner. Jeg tænker, at du skal prøve finde noget at sætte i stedet for, noget som kan give dig lidt af den samme fællesskabsfølelse. Det kan være rigtigt svært alene at overskue, hvad det er der skal til.

Derfor tror jeg, det er vigtigt, at du får hjælp af en voksen. En voksen der kan hjælpe med, at du får den rigtige hjælp, som fx kunne være en psykolog. Er der en voksen, du har tillid til..? Det kunne være dine forældre, en skolelærer, en venindes mor, sundhedsplejersken på din skole, eller en helt anden, så I sammen kan finde en psykolog.

Du har været stærk rigtig længe og selv klaret at holde dig fra anoreksi, men jeg tror, du har brug for nogle måder at tænke på, så dine tanker kan komme helt væk fra anoreksien. Desværre er det kun sjældent, at man kan klare det selv, og det er heller ikke i orden at skulle være alene om. De følelser du har omkring anoreksi, er følelser, du deler med rigtigt mange. Det er bare ikke alle, der har dit mod og beder om hjælp.

Hvis ikke du kan finde nogen at snakke med, kan du altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke. Tit er det sådan at man efter en telefonsamtale med en rådgiver har opdaget nye muligheder, man ellers ikke havde tænkt på, så måske kunne du også have glæde af det..?

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.