spiseforstyrrelse?

Hej med jer.
jeg er 16 år (fylder 17 til sommer). jeg har en virkelig dejlig familie, og en dejlig kæreste. jeg har det rigtig svært, når jeg er sammen med venner, og kæresten. jeg ville ikke spise, for jeg syntes jeg er tyk, hver gang jeg ser mig i spejlet ser jeg bare en fed én, det ikke til at holde ud! -jeg vil se ud som alle andre piger! (jeg er 160 høj, og vejer 47 kg.) jeg har sultet mig selv siden jeg gik i 9 klasse og har tabt mig 6 kg. ca.
min mor siger, hun blev helt forskrekket over, at jeg ser ud som jeg gør, hun syntes jeg er blevet meget tynd og er blevet sort om øjene. jeg kan bare ikke selv se det? -men da hun sagde det, kunne jeg ikke holde tårene inde mere, og hun spurgte hvad der var galt, jeg fortalte jeg syntes jeg var tyk, og så spurgte hun efter om det var derfor jeg ikke spiste noget, og vi fik en lang snak om det.
nu hvor min bedste veninde ved det og mine forældre har fundet ud af det, tænkte jeg at min kæreste nok også skulle vide det, jeg havde meget svært ved at fortælle det og han blev lidt ked af det, og nu prøver han på at få mig til at spise, men det er så svært! jeg ville ikke ligne en fed ko der grovæder foran ham… kan kun spise normalt foran min familie… det virkelig træls… hvad gør jeg? 🙁
Hilsen den tykke…p.s.i 8 kasse var jeg 157 og vejede 49 kg.dengang vejede jeg mere end jeg gør nu, og nu går jeg i 10. klasse.

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Det er rigtig godt, at du er begyndt at fortælle om dine spiseproblemer, for det kan være starten på, at du kommer videre. Selv om det var svært, har du gjort det, og nu har du også skrevet til BørneBrevkassen om dine tanker og dine vanskeligheder med spisning. Godt!

Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du er bekymret over dig selv. Det er også et godt tegn på, at du kan komme videre, for det viser, at du har indset, at der er noget, der ikke fungerer så godt hos dig lige nu.

Når man får problemer med at spise, er det ikke selve spisningen, der er årsagen til problemet, men det er noget med følelserne, man har svært ved at håndtere.

Det lyder som om, du føler dig mest tryg hjemme i din familie, og at det er der, du bedst kan spise. Når din kæreste forsøger at presse dig til at spise, er det selvfølgelig gjort i en god mening, og fordi han nok er bekymret for dig. Men måske skulle du sige til ham, at det er svært for dig, og at du bedst kan spise, når du er sammen med din familie..?

Jeg ved ikke, om du kan komme videre blot med dine forældres hjælp, men ellers findes der hjælp at hente for dig. Der er en forening, der hedder LMS (Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade)

www.spiseforstyrrelser.dk

. Her kan du se, hvordan du kan få hjælp, og du kan læse om andre med samme problemer som dig. Måske var det en idé, at du kiggede på den sammen med din mor?

Du er selvfølgelig også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på Ungechatten, hvis du har brug for at snakke videre med en rådgiver om det.

Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.