Brev
Spiseforstyrrelse
Kære Brevkasse
Jeg skriver ikke til jer for at få et svar, for jeg har ikke noget spørgsmål. Jeg skriver til jer, fordi jeg ved at der er mange unge, der læser de her breve. Unge der har det på samme måde, som dem der skriver brevene. Så Det her brev er til alle jer andre med spiseforstyrrelser.
Min historie: Jeg har altid været en høj og slank pige, jeg har en fantastisk familie, en masse dejlige venner, og jeg er god i skolen. Selvom alt i mit liv er godt, har jeg af en grund jeg ikke rigtig kender til udviklet en spiseforstyrrelse. Det startede midt i 7. klasse, jeg var 174 cm. høj og vejede 62 kilo.
Jeg begyndte at gå meget op i sundhed. En anden pige fra venindeflokken og jeg, var sundheds-freaksene i flokken. Vi rørte ikke slik, kage, junk, sodavand, osv. som de fleste andre teenagere går amok i. Det var også fint nok, der var intet galt med os. Men langsomt blev det værre for mig. Jeg tænkte ikke på anden end mad, Hvad mon vi skulle have til aftensmad (var det noget jeg kunne spise)? Hvor meget af min madpakke tillod jeg mig selv at spise? Det kunne ikke blive sundt nok, og jeg var fuldkommen besat af tanker omkring mad.
Jeg var meget bevidst om emnet SPISEFORSTYRRELSER, og kunne på den ene side godt se at den var gal. Man føler sig som to personer, en rask og en syg side. Tiden gik og jeg fortsat med at have små spiseproblemer, der blussede lidt op og ned. Jeg havde ingen fysiske påvirkninger, og det gjorde at jeg var meget i tvivl om jeg var syg eller ej. Langsomt tabte jeg mig. Jeg svingede virkelig meget, havde gode og dårlige perioder.
Jeg kan ikke rigtig huske hvornår mine gode og dårlige perioder var, men der var et tidspunkt hvor jeg vejede 54 kilo og var 175 cm høj. I slutningen af 8. klasse var jeg meget ked af det, og kontaktede skolepsykologen, der snakkede med min mor, så jeg kunne komme til lægen. Jeg blev vejet og målt, og lægen vurderede at jeg ikke var syg nok til at han kunne gøre noget (i den periode vejede jeg 61 kilo). Selvom jeg var normal vægtig havde jeg en spiseforstyrrelse, den var bare kun psykisk.
Der var tider hvor jeg gerne ville have hjælp, men mest af alt tider hvor jeg bare ville fortsætte med mine egne vaner. Det blev sommerferie og jeg spiste normalt, det glædede min mor, som har tvivlet meget på om det har været alvorligt eller ej. Men nu er det 9. klasse, og jeg har i den seneste tid været meget dårlig.
Min menstruation er stoppet, og jeg har tit ondt i min krop. Det skræmmer mig og jeg er fortvivlet. Før i tiden var det kun psykisk, men nu er det også fysisk og jeg ved hvilke konsekvenser det i længden kan få for min krop. Jeg er 175,5 cm høj og vejer nu 57 kilo.
Min læge, mor og skolepsykolog er nu begyndt at tage hånd om det, jeg har fået diagnosen anoreksi og der er blevet sendt ansøgninger til hospitaler osv. Jeg føler mig så dum, for jeg gør min familie rigtig ked af det. Jeg føler mig virkelig som en byrde, især for min mor. Det har ligget og ulmet i alt for lang tid, hvor det har været hemmeligt. Jeg syntes at det er utrolig svært at holde hemmeligt, jeg har virkelig lyst til lidt omsorg, men frygter for mit ry.
Jeg vil ikke kendes som pigen med problemer. Der er ikke noget slutning på den her historie, for jeg er stadig midt i den. Jeg ved heller ikke helt hvorfor at jeg skriver den til jer, måske min måde lige at få et overblik over tingene på, og få fortalt om min spiseforstyrrelse på en anonym måde. Jeg håber at min historie gør, at nogen af jer med spiseforstyrrelser der læser dette, forstår at der er andre der har det som jer.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15år.
Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Selv om du skiver, du ikke direkte
spørger om noget, er jeg glad for du skrev til os. Vi vil meget gerne dele dit
brev med andre, og hvis du har lyst, kan du evt. læse hvilke tanker dit brev
fik sat i gang hos mig...
Du virker på mig som en meget moden og ansvarsbevist pige. Jeg spekulerer
på, om du ligefrem kan have følelsen af at være for ansvarsbevidst en gang
imellem? Selv om du lige nu står med nogle problemer og udfordringer i dit liv,
tænker du alligevel på andre. Du vil gerne hjælpe andre børn ved de læser dit
brev, og på den måde kan få hjælp. Det er meget omsorgsfuldt af dig. Du skulle
have et kæmpe knus for al din omtanke for andre.
Jeg tænker på, om det måske har været en hjælp for dig, at skive dette
brev? Jeg er glad for at læse, at din familie godt ved, du har nogle problemer
omkring mad og spiseforstyrelser. Det er også godt din mor er med dig, til
lægen og med inde omkring det med skolepsykologen. Og jeg gætter på at hun
faktisk er glad for at du tør inddrage hende og ikke forsøger at skjule
problemet for hende...
Jeg tænker på, om du evt. kunne have lyst til, at lade din mor og måske
også lægen og/ eller skolespykologen læse dit gode brev her til? Jeg tror, det
kunne give dem en god forståelse af, hvordan du har det og hvad du har brug
for...
Det er helt naturligt, at du gerne vil have omsorg og nærhed. Det har
hovedparten af alle mennesker brug for. - Selvom det for mange kan være svært
at bede om ... Måske kunne din mor og dig aftale at have nogle hyggestunder
bare hende og dig, hvor der er tid til at snakke og have det rart sammen..? Det
kunne også være, der var andre i din familie, du gerne ville bruge tid og
nærvær sammen med.
Jeg tænker på, om det evt. var noget for dig at tale med en af Børns
Vilkårs rådgivere inde på UngeChatten, den findes på Børns Vilkårs hjemmeside.
Der kunne du - hvis du har lyst- fortsætte med at skrive om dine tanker og
fortælle, hvad der videre sker dig. Måske kunne du også nu eller i fremtiden
have glæde af, at kontakte LMS (landforeningen mod spiseforstyrrelser og
selvskade) - du kan se deres hjemmeside her >>
Mange kærlige hilsner BørneBrevkassen.
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.