Skænderier

Kære BørneTelefonen.

Jeg er en pige på 12 år.

Min mor og far vil altid blande sig i, hvad jeg går i af tøj og nogen gange bliver det for meget.

Det er primært når vi skal til en fest eller lignende, at jeg vælger noget tøj jeg synes er pænt og behageligt, at de så skal blande sig. Og det ender for det meste ud i et skænderi, hvor de råber af mig og truer med at skyde mine kaniner, eller melde mig fra mine sportsgrene som begge betyder enormt meget for mig.

De vil altid have at jeg skal gå i fint mærke tøj, eller fine mærke sko osv.

Folk fra min klasse skal altid drille eller kommentere, at jeg altid går i det samme ‘fine’ tøj. Jeg er så træt af det nu, og græder tit over det. Jeg siger til dem at det bare er tøj, og det har intet at gøre med, hvordan jeg er som person og så siger de at jeg ikke har nogen rettigheder.

Hvad skal jeg gøre?

Hilsen anonym.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 12-årige

Jeg kan godt forstå, at det går dig på, at du ikke selv kan være med til at vælge det tøj, du skal have på.

For mange af os er det sådan, at vi blandt andet bruger tøjet til at vise andre, hvem vi er. Og det må derfor være ret svært, når du føler, at det er dine forældre, der bestemmer – og at du ikke deler deres smag og holdning til påklædning.

Når det er sagt, lagde jeg mærke til hvor modent du tænker, når du skriver, at tøjet jo ikke viser hvem man er indeni. Det skal du holde fast i – men alligevel skal dine forældre respektere, hvad du vil have på i skole.

Det er slet ikke rimeligt, at I bliver så meget uvenner, at de truer dig med at skyde dine kaniner eller udelukke dig fra noget du kan lide at lave. Dine forældre skal passe på dig og sørge for, du har det godt. De må ikke true dig med sådan nogle voldsomme ting.

De siger også, du ingen rettigheder har. Det passer ikke. Du har fx både rettighed til at føle dig tryg og have det godt derhjemme, og du har også ret til at blive hørt og være med til at tage beslutninger. Du kan læse lidt mere om det her: https://bornetelefonen.dk/har-du-et-problem/

Og det må være ekstra svært at blive drillet af klassekammerater – over noget, som du ikke engang selv har valgt.

Det lyder som om det ofte er i situationer, hvor I skal til familiefest eller andet og ikke har tid til at få snakket ordentligt – men hvor det i stedet ender i skænderi?

Er  det muligt at tale med dine forældre om det, på et tidspunkt, hvor I har tid og fred til at høre på hinanden?

Selvom det måske er svært, er det nok en god ide, at fortælle dine forældre hvor ked af det du er – både i forhold til dem, men også i forhold til klassekammeraterne.

Hvis I finder ud af at tale roligt med hinanden, kan det jo være, at de selv kan huske hvordan det var at være 12 år og gerne selv ville bestemme over sit tøj – og hvordan det kunne være at komme i skole og føle sig “forkert”. Og måske kan de forklare dig, hvad det er der gør, at de kun vil have, at du går i “mærketøj”.

Det kan være, du tænker, at det bliver svært at snakke med dine forældre. Det kan jeg sagtens forstå. Mon du har en bedsteforældre eller en sød nabo, du kunne tage med til at støtte dig? Det kan også være din lærer?

Det kan også hjælpe at skrive et brev, som du kan støtte dig til. Brevet kan du læse op for dine forældre.

I brevet kan der fx stå: “Mor og far, jeg har det rigtig svært, og jeg er meget ked af det. I skolen bliver jeg drillet, fordi jeg altid går i det tøj, I bestemmer. Jeg ville sådan ønske, jeg selv kunne vælge tøj. Det ville betyde alt for mig, hvis I ville lade mig prøve det…”

Du kan også lægge brevet et sted i huset, så de kan læse det uden dig – men hvis du har mod på det, kunne det nok være fint, at du læste det for dem. Kunne det give mening for dig?

At folk i din klasse kommenterer hvordan du går klædt – og på en negativ måde – er heller ikke i orden.

Har du mulighed for at tale med din klasselærer om det? Det kan jo sagtens være, at også andre i din klasse føler sig utilpasse ved, at nogle har en mening om hvad der er smart/pænt/fint/grimt eller noget helt andet.

Det kan lyde som om det er på grænsen til mobning – og der har skolen et ansvar for at der ikke er nogen der bliver mobbet.

Mon du kan komme i tanker om en lærer, du stoler på?

Til den lærer kan du sige: “Jeg bliver faktisk drillet lidt nogle gange. Derhjemme må jeg ikke selv bestemme, hvad for noget tøj jeg skal have på. Det er ret svært – og jeg bliver så ked af det, når jeg også bliver drillet med det.”

Du kan også skrive det til din lærer på Aula. Så vil din lærer nok snakke med dig hurtigt bagefter for at hjælpe dig. Kunne du have mod på det?

Det er som sagt modent af dig at kunne sige, at tøjet ikke har noget at gøre med, hvem personen indeni er! Hold fast i det.

Jeg håber at du både får en god snak med dine forældre, og at din lærer får hjulpet din klasse med at respektere hinanden og ikke gå så meget op i, hvad andre har på af tøj.

Du er altid velkommen til at skrive igen, hvis det ikke bliver bedre med dine forældre – eller ringe til BørneTelefonen 116111, hvor en voksen sidder parat til at tale med dig. Så hjælper vi dig videre.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.