pindelighed

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tusind tak for dit brev. Det er godt at du har fået skrevet dine tanker ned. Det lyder til at du har mange tanker og følelser, som medvirker til at du ikke helt har det, som du godt kunne tænke dig.

Der er mange unge piger der er usikre på sig selv og er bekymret for, hvad andre tænker om dem. Desværre tænker man oftest, at det er noget som ikke er godt, at andre tænker....men er det nu også det? Det hænger ofte sammen med, at man kommer i puberteten, hvor det sker rigtig mange forandringer med kroppen og den måde, man tænker om sig selv og andre. Det er helt normalt at føle sig usikker, genert og trist ind i mellem. Der sker så mange forandringer i jeres liv; kroppen udvikler sig, og der kommer en stigende interesse for drenge, hvad andre synes om en og det er derfor naturligt, at man også fokuserer på ens eget udseende og hvordan man virker på andre.

Det du skal huske på er, at vi alle er forskellige og har forskellige personligheder. Ind i mellem er vi meget åbne og andre gange er vi mere stille. Der er ingen grund til at skynde sig, og gøre noget man kan føle, at man ikke har lyst til. Det er vigtigt at man har det godt med sig selv, og elsker sig selv, lige præcis som man er. Så det bedste du kan gøre er at acceptere, at du er den du er - at du for tiden er lidt genert, og måske er bedre til at snakke med mennesker på ene hånd.

Men det lyder også på dig som om, at du har lyst til at udfordre genertheden lidt, hvilket jeg synes er rigtig sejt. Mon du har mod på det...det tror jeg!

Med det sagt, så har vi mennesker ofte en tendens til at overtænke en masse ting, som fx; hvad andre tænker om os. Ofte lægger andre slet ikke mærke til hvad vi laver eller er ikke opmærksomme på det man selv er opmærksom på. For det meste er det bare nogle tanker vi har. Det betyder, at det vi tror at andre tænker,  ikke altid passer med det som andre egentlig tænker eller lægger mærke til. Det er derfor ikke ligeså farligt, som man går rundt og tænker at det er.

Fx vil du nok opleve, at hvis du rakte hånden op i timen, så ville der ikke ske noget. Måske blev det din tur til at svare og måske blev det ikke din tur til at  svare... Og hvis du gik en dag uden din jakke, så vil der egentlig nok heller ikke ske noget...

Jeg kommer til at tænke på, om du mon har haft talt med lærerne om, hvordan du har det med at række fingeren i klassen? Måske I kan tale om ting som kunne gøre det nemmere for dig at deltage i timen? Din lærer kender sikkert til en masse andre unge med samme problem og har måske nogle gode råd og ting du kan øve dig på. Ja, der er nok flere i klassen som har det på samme måde,...sådan er det i hvert fald ofte.

Du skriver at det kunne være sejt at være ligesom de andre. Det bedste ved det hele er at, du faktisk kan være lige som dem. Mon ikke du allerede er ligesom de andre. De andre går måske og gør nogle ting, som minder om det, du gør - du lægger måske bare ikke mærke til det, de andre synes er svært?  Du bare være lidt mere modig. Jeg tror, at selvom det virker til at de andre bare går naturligt rundt har de mindst ligeså mange tanker som dig. De skjuler nok også det, som de synes er pinligt og nogen er måske mere ligeglade?

Du kan prøve udfordre dig selv og hver dag skrive 3 ting ned, du har gjort i løbet af dagen, som du er stolt over. På den måde vil du kunne se, at der er mange ting du er god til og på den måde styrke dit selvværd og blive mere selvsikker. Fx. “i dag har jeg rakt hånden op to gange i timen” - "jeg sad inde i klassen uden jakke på" - "jeg sagde noget pænt eller smilte til en ven i klassen" - alle de ting, du kan komme i tanker om.

Tingene ændrer sig måske ikke lige med det samme og det tager tid. Men du kan starte med at have et mål der siger, at "i dag skal jeg række hånden op én gang", eller "i dag skal jeg gå rundt uden min jakke på i nogle timer". Hvis det ikke lykkes, så er det ok, også prøver du bare dagen efter igen. Men jeg er sikker på, at når du gør det, vil du tænke “det var vist slet ikke så slemt”. Du skal tage det skridt for skridt - én time og en dag ad gangen. Det er altid svært at tage det første skridt, men du vil opleve at det med tiden bliver nemmere og nemmere.

Nu har du skrevet om de ting du synes, at du ikke er så god til og er pinlig over for tiden, så nu er det tid til at fokusere på det, som du er god til og øver dig i at blive bedre til....

Jeg bliver nysgerrig på, om du mon går til noget i din fritid eller laver noget andet, som du synes om og du synes, du er god til? Når der er noget man er god til, eller er blevet bedre til så øges ens selvtillid, og hvis du fokuserer på det, og giver sig selv et klap på skulderen, så vil dit selvværd også øges.

Du skriver, at du godt kunne tænke dig at være med til idræt og fx løbe. Og hvis du godt kunne tænke dig at løbe, så kunne du begynde med at gå lidt og løbe lidt - nogle korte ture. Det kan være 1 km til at begynde med, hvor du går 200 meter og løber 200 meter stille og roligt. Og skifter mellem at gå og løbe indtil du har nået op på 1 km. Det kan du gøre tre gange om ugen. I uge 2 er det en rute på 1,2 km, hvor du igen skifter mellem at gå og løbe. Måske kan du sætte et mål om, at du kan løbe 5 km om tre måneder - ville det være en ide?

Jeg håber at dette brev, har givet dig lidt mere mod til at springe ud i det. Jeg tror i hvert fald på, at du nok skal lykkes med det!

Hvis du har lyst, er du også velkommen til logge på vores chat - du kan også ringe eller sms'e med os på 116111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.