overvægtig

hej brevkasse

jeg er en 14 årig pige. i min alder betyder vægt meget. jeg følger jeg ikke passer ind, de ting jeg gerne vil købe er bare for dem som ikke er så overvægtige. jeg græder hele tiden, for´di selv min mor siger jeg er fed det er ikke særlig rat.

jeg er bare for at når jeg starter i skole igen vil alle syntes jeg er flodhesten igen. det jeg syntes der det mærkelige er at dem der siger det er mere overvægtige end mig, jeg tør bare ikke siger noget til dem. nogen tror det er nemt at tabe sig. lav motion spis sundt, men det er svære end det ser ud tro mig jeg har prøvet at tabe mig i 6 år. men nogen fra min klasse syntes det er sjovt at binde mig til en stol og tving mad i mig. jeg kan ikke fortælle mine veninder eller forældre om det de siger bare spøt det ud. men jegf har kun taget på.

men i sommerferien taber jeg mig minimum 5 kilo. og tager dem på igen med flere kilo til når jeg har været i skole i 2 måneder. jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. det er så svært. hjælp mig. jeg har overvejet at begå selvmord jeg kan bare ikke mere. vi har snart galla på min skole og den vil jeg ikke med til fordi jeg har tykke arme og ben og hals og hoved og fødder.

skal jeg tage med, skal jeg lukke mig op for min mor og fortælle at vær gang du siger det gør det ondt. eller skal jeg tage min bedste bud og bare begå selvmord. svar ærligt. jeg vil ikke høre fra en psykolog jeg går til en. jeg vil høre din ærligt menig. please hjælp mig. du er mit eneste håb. vis du kan og ikke syntes jeg skal dø så hjælp mig med at stoppe dem som er onde. det er også lidt min skyld vær gang de gør noget ved mig trøstespiser jeg. jeg det er noget lort.

mvh flodhesten

ps hvis du vil hjælpe mig så der du et godt menneske. fortjener et godt liv.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du beder om hjælp, for det lyder til, at det kan være svært at være dig i øjeblikket.. Først har jeg lyst til at sige, at det på ingen måde er okay det dine klassekammerater har gjort ved dig. Det lyder rigtig tarveligt og tankeløst af dem.

Du skriver, at du ikke har lyst til at sige det til dine veninder eller forældre, men kunne der være en lærer, som du stoler på, der kunne være god at tale med det om? Eller en anden voksen, som vil kunne hjælpe dig til at få det til at stoppe? Ellers kan det være en mulighed for dig at ringe til BørneTelefonen 116 111 og tale med en af rådgiverne om, hvad der kan gøres for at få dem til at stoppe.. Tror du, at du kunne have lyst til det?
Jeg tænker, du har ret, når du skriver at vægt kan betyde meget. Din alder kan for mange være en periode, hvor man er ved at finde sin egen identitet i forhold til ens forældre og ens venner og finde ud af, hvem man er både på godt og ondt. Men det er også en tid hvor mange kommer til at sammenligne sig med jævnaldrende og måske også sammenligne sig med nogle fra blade og reklamer.. Og så kan det nogle gange være svært at være 14 år.
Jeg tror, at de fleste mennesker har det bedst, hvis de har det godt med deres krop og udseende. Det giver en god fornemmelse i både krop og sind, men det betyder ikke, at der er én rigtig og forkert måde at se ud på. Det handler allermest om, hvordan vi selv oplever og mærker vores krop. Nogle har det bedst med at være helt slanke og andre kan have det fint med at være buttede. Dér hvor det måske kan være usundt, er hvis man selv går og er ked af, hvordan man ser ud – ligemeget hvad man vejer, kan du følge mig? Så måske du kan prøve at tænke mere i hvad der ville give dig en god kropsfornemmelse og tænke mindre i hvad der lige står på vægten..
Du fortæller, at du har prøvet at tabe dig i 6 år, men du skriver ikke, om du selv har prøvet, eller om du har fået hjælp til det.. Jeg tænker, at det kan være en stor opgave at stå med når man er 8 år, som du har været, da du startede. Du skriver selv at spise sundt og lave motion, men det er jo nogle store begreber, som kan forstås på mange måder.
Derfor kan det for nogle være en rigtig god idé at gå til sin læge/ sundhedsplejerske og få hjælp til at komme videre til for eksempel en diætist eller en anden professionel, som har erfaring med at hjælpe børn og unge med at tabe sig. For samtidig vokser din krop og knogler også, så det er vigtigt, at du får de rigtige vitaminer og mineraler til at din krop kan vokse sig sund og stærk.
Og så er der lige ved at være gallafest.. Til en gallafest bliver der ofte lagt en del vægt på tøj og udseende, men der bliver også tit lagt vægt på at man har en skøn aften med fest og musik. Man er sammen med sine venner og det kan være en helt særlig aften.. Jeg tænker, at det vil være ærgerligt for dig at gå glip af den fest, hvis du kan mærke bare den mindste lille lyst til at gå med. Tror du at du kunne finde noget tøj, som du både synes var festligt, og som du samtidig havde det godt med at have på?

Efterhånden er der en del butikker, som har gjort noget af at have festligt tøj i andre størrelser end de helt gennemsnitlige, måske er der en sådan butik i nærheden af dig? Og så kan det måske være at du har lyst til at gøre noget særligt ud af din frisure eller har nogle smykker som er festlige? Sort eller andre meget mørke farver er ofte gode at vælge, fordi de får en til at se lidt slankere ud- hvor lyse farver eller striber på tværs ofte får den modsatte effekt.
Du spørger til, om du skal lukke op for din mor? Jeg tænker, at du kan få glæde af at gøre det. Dels kan det være en god fornemmelse for dig at få sagt fra overfor hende og få fortalt hende, at hun sårer dig ved at kalde dig de ting. Dels kan det også være en åbning for jer til at kunne tale mere sammen om, hvordan du har det og hvordan din mor eventuelt kan hjælpe dig. Måske er din mor ikke klar over, hvor ked af det du ind imellem er..?

Det er ofte meget nemmere at hjælpe andre, hvis de har overskud til at fortælle, hvad de gerne vil have hjælp til – og det er jo faktisk det, du allerede er i gang med i dit brev til BørneBrevkassen.
Du kan eventuelt vise din mor brevet til os og vores svar, hvis du synes det kunne være en måde at få taget hul på det.. Det ved jeg, at der er andre unge, som har gjort og haft succes med.
Du er selvfølgelig altid velkommen til at skrive igen eller ringe på BørneTelefonen,
Bedste hilsner fra BørneBrevkassen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.