Brev
Overvægtig eller ej
Kære børnetelefon
jeg er en pige på 12 år
sagen af den er at jeg er bange for at jeg er overvægtig og det håber jeg at i kan svare på
jeg er 158,5 høj og vejer 53,8
jeg er ikke spinkelt bygget
håber at jeg får svar snarest muligt
kh den usikre
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 12 år
Det lyder som om, at du har en normal og sund vægt for din alder og højde. Men når du har skrevet herind, får jeg fornemmelsen af, at det fylder i dine tanker. Er det rigtigt forstået?
Når man er barn, udvikler kroppen sig hurtigt og meget. Derfor kan man måske nogle gange blive i tvivl om, om det hele er normalt. Det er helt almindeligt, at man tænker over det. Men det skal ikke fylde for meget, og gøre én ked af det.
Måske har I været forbi sundhedsplejersken i din klasse? Sundhedsplejersken tjekker blandt andet, hvordan kroppen udvikler sig. Og han/hun er god til at fortælle og snakke om, hvordan kroppen har det og hvordan man har det indeni. Måske kan du tale med sunhedsplejersken om dine bekymringer? Det kan også være, at dine forældre kan hjælpe dig, ved at tage en snak om det.
Og når man er barn, har de voksne ansvaret for, at hjælpe med at man har det godt - både i i tankerne og i kroppen.
Jeg håber, at du har fået svar på dit spørgsmål.
De bedste hilsner
BørneTelefonen