Overvægtig eller ej

Kære børnetelefon

jeg er en pige på 12 år

sagen af den er at jeg er bange for at jeg er overvægtig og det håber jeg at i kan svare på

jeg er 158,5 høj og vejer 53,8

jeg er ikke spinkelt bygget

håber at jeg får svar snarest muligt

kh den usikre

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 12 år

Det lyder som om, at du har en normal og sund vægt for din alder og højde. Men når du har skrevet herind, får jeg fornemmelsen af, at det fylder i dine tanker. Er det rigtigt forstået?

Når man er barn, udvikler kroppen sig hurtigt og meget. Derfor kan man måske nogle gange blive i tvivl om, om det hele er normalt. Det er helt almindeligt, at man tænker over det. Men det skal ikke fylde for meget, og gøre én ked af det.

Måske har I været forbi sundhedsplejersken i din klasse? Sundhedsplejersken tjekker blandt andet, hvordan kroppen udvikler sig. Og han/hun er god til at fortælle og snakke om, hvordan kroppen har det og hvordan man har det indeni. Måske kan du tale med sunhedsplejersken om dine bekymringer? Det kan også være, at dine forældre kan hjælpe dig, ved at tage en snak om det.

Og når man er barn, har de voksne ansvaret for, at hjælpe med at man har det godt - både i i tankerne og i kroppen.

Jeg håber, at du har fået svar på dit spørgsmål.

De bedste hilsner

BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.