Overvægtig?

Kære bb.

Jeg syntes selv jeg er overvægtig.

Jeg er meget rund på maven og vejer 38 kg af en alder af 11 år.

Alle piger i min klasse er tynde bortset fra mig.

Jeg vil virkelig godt have at vide om jeg skal tabe mig.

Kh den tykke ……

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 11 årige pige.

I din alder begynder kroppen så småt at forandrer sig, og det skal man lige vænne sig til. Så når du tænker, at du er overvægtig, så skyldes det nok mere, at du så småt er ved at komme i puberteten, hvor kroppen udvikler mere bløde kvindelige former.

Jeg kan godt forstå, at det kan være lidt svært ikke at være som sine veninder. Men I har en alder, hvor I alle begynder at udvikle jer. For nogle går det stærkt, for andre går der lidt tid endnu. Derfor vil du opleve, at jeres kroppe efterhånden begynder at blive mere forskellige.

Måske kan du prøve at tale med de andre piger om dine tanker. Du vil sikkert opdage, at mange af dem har det ligesom dig. At det er usikre på, om de skal tabe sig eller tage på. Også dem, du syntes, ser godt ud og ikke burde tænke sådan.

Hvis du er i tvivl om, du skal tabe dig eller bare gerne vil tale med nogen om din krops udvikling, syntes jeg, at du skal tale med din mor og far om det. I kan sammen kontakte sundhedsplejersken på skolen eller din læge. De ved rigtig meget om kost, motion og vægt.

Jeg håber, at du har fået nogle ideer til, hvad du kan gøre. Og hvis du stadig har spørgsmål eller tanker, kan du også ringe til Børnetelefonen på 116111.

De bedste tanker fra Børnetelefonen.

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.