Overvægt?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære M - pige på 14

Tak for dit brev. Du skal have ros for at turde dele dine tanker med BørneBrevkassen. Du beskriver i dit brev, at du går meget op i din vægt, at du gerne vil være "hende den smukke".

Jeg tænker, at der er en del både unge og voksne, der kan nikke genkendende til dét, du beskriver. Især i teenageårene sker der rigtig meget med ens krop - den er i udvikling og vi sammenligner os generelt mere med andre, end man fx gjorde, da man var lille. Det kan være vi føler, at vi er for tykke, for tynde, for små bryster, for store bryster osv. osv.

Det ville være rigtig dejligt, hvis man bare kunne ændre på sine tanker, så man ikke skulle gå og bruge sin energi på at være ked af sit udseende. Men desværre så er der nok ikke bare en quick-fix løsning, som med et trylleslag kan få dig selv til at finde fred med, hvordan du ser ud...

Men det betyder altså ikke, at det er en permanent tilstand - at du føler dig grim. Det kan godt lade sig gøre, at ændre på sin opfattelse af sig selv, men som regel er det noget, som tager lidt tid. - Det siger jeg til dig, for at du ikke skal føle, du gør noget forkert, hvis du ikke mærker en drastisk forandring inden for kort tid...

Hvordan kan du så øve dig i at give dit selvværd et "boost". Nogle ser sig selv i spejlet hver dag (f.eks. hver morgen) med et kæmpe smil, mens de siger "du er bare smuk" højt. Nogle fører dagbog over at øve sig på det. F.eks. kan man føre dagbog de ting, man holder af ved sig selv - og skrive små sedler for at blive mindet om det.

Her i Danmark opleves det mange steder som værende dårlig stil, at fremhæve det positive ved sig selv. Og måske gælder det også, når snakken falder på vores udseende..? Jeg tror, det vil være godt, hvis du - for dig selv - kunne øve dig lidt på at lægge mærke til de små ting, du er tilfreds ved - og så give dig selv lov til at være tilfreds med det (uden at falde i og efterfølgende fremhæve en masse, som du ikke bryder dig om.) Har du mon mod på at prøve det?

Måske synes du dine hænder er pæne? dine ører? Eller måske bare dit hår eller din navle. Hvis du kan fremhæve nogle ting ved dig selv, som du er glad for, så tror jeg nemlig, at der er en større chance for, at du bliver lidt mere tilfreds med dig selv generelt. Det er nemlig tit sådan, at de små detaljer, kan være med til at ændre det samlede billede. - Så hvis du lægger mærke til det gode, vil det måske også betyde at din udstråling bliver mere selvsikker- og så kommer de negative tanker formentlig til at fylde mindre...

Måske du tænker det kunne være rart at vende alle dine tanker med en voksen, som du stoler på..? Det kan være en lærer, et familiemedlem eller f.eks. din sundhedsplejerske på din skole? Sundhedsplejersken har sikkert talt med mange andre piger, som ikke føler sig smukke nok. - Måske endda også med nogle af de piger, er dem, du også finder super smukke!

Du er velkommen til at drøfte situationen eller andet ved at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Det er gratis og du behøver ikke fortælle, hvem du er!

Varme hilsner fra BørneBrevkassen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.