Overvægt!

Hej BB!

Jeg har et stort problem og har haft det i de sidste 3-4 år 🙁

jeg har et overvægt der er meget slemt og vil bare af med mit fedt!

jeg er 12 år og er 158cm høj og vejer…… Ja 69-70 kg ):

jeg hader min krop så meget at jeg altid får tanker om hvis man nu kunne skære huden af af sig selv!

og mine forældre er ikke særlige sunde, min far er overvægtig men min mor er ved at blive lidt buddet men det siger selv de laver sund mad men jeg har i den her uge kun spist salat fra annetes sandwich og fået tomat suppe idag,

men mine forældre er altså skilt og det skete da jeg sådan ca var 2-3 år gammel men det er ikke grunden for jeg tænker ikke over det.

MEN jeg beder jer om at hjælpe mig med noget

1: vil gerne have et tip fra at spise mellemmåltid og ikke spise for meget

2:vil rigtigt gerne blive motioneret til at løbe på løbebånd

3: vil gerne helst tabe 1-2 kg hver 2 uge ca

4: om i har nogle gode øvelses video(er) på youtube?

Men går til sundheds plejerske og tænker meget om at stik min finger i munden til jeg kaster op selv om jeg ved det ikke hjælper men fordi at jeg på en måde vil straffe mig selv for at have spist mcD og føler bare at man har taget 10kg bagefter

og om man kunne på en slags hypnose for at lade være med at tænke på chips slik og søde sager

men jeg vil have et mål inden nytår og det er at jeg vil veje 53kg ca, men jeg vil også bruge xs og gå med jeans!

hjælp hjælp og HJÆLP!!! (:

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Tak for dit brev, hvor du fortæller om dit ønske om at tabe dig.

Hvor er det flot, at du selv er opmærksom på, at her er noget, som du gerne vil ændre på. Jeg er imponeret over, at du har mod på at forandre både dine kost- og motionsvaner, og at du i det hele taget ved, at det er det, der skal til for at tabe sig. Samtidig synes jeg at det er rigtig godt, at du skriver til BørneBrevkassen og beder om råd, fordi det kan være et stort projekt at begive sig ud i alene.

Jeg er ked af at høre, at du ikke bryder dig om din krop. Selv om du nok regner med, at du vil synes bedre om din krop, når du har tabt dig, synes jeg, at du skal prøve at finde bare én god ting ved din krop og dit udseende, som du sætter pris på lige nu og her. Det kan være, at du har et sødt smil, flot hår, nogle pæne negle, eller at du er glad for din højde. Øv dig i at give dig selv komplimenter, og ros dig selv for alt det gode, du gør.

I starten kan det være svært for dig at få øje på, at du overhovedet gør noget godt, hvis du ikke er vant til at lægge mærke til den slags, men så kan jeg hjælpe dig lidt på vej. Jeg får nemlig et indtryk af, at du er en selvstændig pige, der har mod på at lave om på tingene, fordi du kan mærke, at noget ikke er, som det skal være. Du lader også til at være en handlekraftig pige, der gerne tager sagen i egen hånd, hvis du for eksempel tvivler på, at dine forældre serverer sund mad. Heldigvis er du heller ikke bange for at spørge om råd – og det er altså en rigtig god egenskab at have.

Du stiller 4 spørgsmål, og dem skal jeg forsøge at besvare så godt, jeg kan.

1. Som jeg forstår det, vil du gerne have hjælp til at undlade at spise mellemmåltider og til ikke at spise for meget.

Størstedelen af det, du spiser i løbet af en dag, skal bestå af fuldkorn, frugt og grøntsager, magert kød, æg og mælkeprodukter. At spise rugbrød i stedet for lyst brød kan holde dig mæt i længere tid og hjælpe dig til at styre uden om slik og søde sager. Spis frisk frugt i stedet for slik, og vælg vand eller mælk i stedet for sodavand eller kakaomælk. Når du er ude til fødselsdag eller lignende, synes jeg dog, at du skal give dig selv lov til at spise det samme som alle andre. Ellers kan det hurtigt blive for surt og svært at leve sundt.

Det er vigtigt, at du får tre sunde hovedmåltider om dagen, som gør dig mæt. Hvis man spiser for lidt til hovedmåltiderne, bliver man sulten mellem måltiderne, og så kan man let falde for fristelsen til at spise søde sager, som giver hurtig energi. Der er dog ikke noget i vejen med at spise et par sunde mellemmåltider i løbet af dagen. Det kan for eksempel være en banan, en gulerod eller et stykke rugbrød med ost eller pålæg.

2. Du skriver, at du rigtig gerne vil i gang med at løbe på løbebånd. Måske har du nem adgang til løbebånd, siden du tænker på netop denne motionsform. Det kan også være, at du har hørt, at man taber sig ved at løbe på løbebånd, og til det vil jeg sige, at man også kan forbedre sin kondition og tabe sig på mange andre måder. Det kan for eksempel være ved at cykle frem for at tage bussen eller blive kørt, og at tage trappen i stedet for elevatoren eller rulletrapperne. Alt tæller – også gåture. Det vigtigste er, at du kan lide den motionsform, du kaster dig ud i, og at du prøver at gøre det rart og sjovt at dyrke motion. Hvis du gerne vil i gang med at løbe på løbebånd, kan du måske høre noget god musik imens, som hjælper dig til at holde humøret og tempoet højt, og så starte stille og roligt , måske i starten løbe 1 minut og gå to minutter i i alt 15 minutter, så kan du langsomt øve dig i at løbe mere og gå mindre.

Jeg tænker også på, om du mon kender nogen, som du kunne have lyst til at dyrke motion sammen med. Det kan være, at du har en veninde, som elsker at køre på rulleskøjter, eller at din mor kan lokkes med ud på en cykel- eller gåtur engang imellem. Måske har du også mulighed for at starte til noget sport?

3. Du skriver, at du gerne vil tabe cirka 1-2 kilo hver anden uge. Jeg synes ikke, at du skal fokusere så meget på antallet af kilo, du taber dig. Nogle taber sig hurtigt, og for andre går det langsommere. I forbindelse med et vægttab er det vigtigste, at man får startet nogle nye gode vaner, og det kan godt tage lang tid at vænne sig til dem. Du må ikke miste utålmodigheden eller blive ked af det, hvis du ikke taber dig så hurtigt, som du gerne ville, ligesom du heller ikke skal give op, selv om du ind imellem kommer til at spise noget af det usunde, du ellers gerne vil spise mindre af.

4. Jeg kan ikke anbefale dig nogle specielle øvelsesvideoer på YouTube, da der findes enormt mange og jeg jo ikke ved hvilken slags, der passer til lige præcis dig. Her må du nok prøve dig frem og finde ud af, om du bedst kan lide en video med nogle øvelser, du kan lave liggende, eller om du hellere vil have pulsen op til for eksempel en dansevideo. Prøv dig frem med søgeord som aerobics eller zumba og søg efter en video for begyndere – så bliver det sjovere og nemmere for dig at være med.

Du fortæller, at du tænker på at kaste op efter for eksempel at have spist på McDonald’s. Hvor er det godt, at du er ærlig og fortæller, hvordan du har det. Det er ikke ualmindeligt at få sådanne tanker, men som du skriver, ved du også, at det ikke hjælper. Tværtimod kan man få det meget værre af at gøre den slags, og det kan sætte gang i et dårligt mønster, som er skadeligt og svært at bryde. Jeg ved ikke, om du har fortalt sundhedsplejersken om de tanker, men jeg synes, at det er en god idé at gøre det, så hun bedre kan forstå, hvordan du har det og hjælpe dig med udgangspunkt i det. Hvis du har svært ved at få sagt det til hende, kan du måske vise hende det brev, du har skrevet til mig, hvor du rigtig fint beskriver din situation.

Jeg ved ikke, om du tager på McDonald’s alene eller sammen med andre, men hvis det er sammen med andre, så kunne du måske foreslå dem, at I engang imellem kunne spise nogle andre steder, hvor de serverer noget sundere mad, så du ikke får det så skidt bagefter. Det kan også være, at du kan vælge en salat og en light sodavand fra menuen på McDonald’s og på den måde gå derfra med en lettere følelse i kroppen.

Det er rigtigt, at nogle mennesker går til hypnose for at slippe for trangen til chips, slik og søde sager, men det vil jeg ikke anbefale dig til en start. For det første koster det mange penge, og for det andet er der ingen garanti for, at det virker. I stedet for at spekulere over, hvad du kan gøre for at undgå at tænke på chips og søde sager, synes jeg, du skal tænke over, hvad du har lyst til at fylde dit liv med. Mange mennesker har trang til søde sager, og nogle gange handler det ikke så meget om selve maden, men måske mere om at udfylde et tomrum. Slik og kage kan for nogle være en form for trøst, ligesom det at spise uden at være sulten kan handle om, at man i virkeligheden keder sig. Man kan også sige, at man hyggespiser, hvis man spiser en masse slik, mens man sidder i sofaen og ser tv.

Når vi er opslugt af noget, eller laver noget, der er rigtig rart, har vi ikke lige så stort behov for at hyggespise. Men hvis de søde sager er inden for rækkevidde (for eksempel på sofabordet lige foran os), så kommer vi tit til at spise en masse uden at tænke over det. Derfor kan det være en god ide at droppe slikskålen på sofabordet, eller at sætte nogle sunde snacks frem, så det i stedet for er gulerødder og agurkestave, der ryger ned. Mon din mor eller far kan hjælpe dig med det?

Selvom din mor og far ikke er særligt sunde, vil de måske godt kunne hjælpe dig med at leve sundere, hvis du fortæller dem, hvordan du går og har det.

Du skriver, at du gerne vil have et mål inden nytår. Det er fint at sætte sig mål, men hvem siger, at det skal gå så hurtigt, og at du nogensinde behøver skulle ned i en størrelse XS? Pas på ikke at være for hård ved dig selv, men ros dig selv for de små fremskridt i hverdagen. Det kan være en rigtig god ide at føre dagbog, hvor du hver dag skriver mindst én ting, som du er stolt over i forhold til sin sundhed. Det kan for eksempel være, at du smurte en sund og lækker madpakke til dig selv, at du gik en lang tur efter skole, eller at du kun spiste et lille stykke kage, som du faktisk nød, i stedet for to store stykker, som gav dig dårlig samvittighed. Du kan starte med at skrive i dagbogen, at du bad BørneBrevkassen om råd, fordi du havde gjort dig nogle vigtigere overvejelser i forhold til din krop og din sundhed. Det synes jeg i hvert fald godt, at du kan være stolt over!

Husk endelig, at mange andre børn og unge også kæmper for at tabe sig og få nogle nye sunde vaner – du er ikke alene!

Held og lykke med at blive en gladere og sundere udgave af dig selv.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.