Brev
overspiser
Hej
jeg er en pige på 14 år og jeg har et lille (stort) problem, og det er at jeg overspiser, jeg ved ikke hvorfor men nogle gange føler jeg bare at jeg ikke kan holde op med at spise, sådan at jeg spiser indtil jeg godt kan mærke at jeg har fået nok. men så bliver jeg bare ved med at spise indtil at jeg føler at jeg skal kaste op og nogle gange hvor jeg kan føle at jeg skal kaste op så venter jeg på at det går væk og spiser mere, det sker især hvis jeg spiser slik, chips, kage osv. Og efter at jeg har gjort det så bliver jeg vildt ked af det.
Når jeg er alene hjemme så kan jeg ikke lade være med at tænke på mad, så jeg spiser næsten at det usunde jeg kan finde og jeg bliver ved med at spise indtil at jeg har fået kvalme og så begynder jeg at græde og når der er slik på bordet, såsom til en fest eller når jeg er hjemme hos min mormor og morfar så kan jeg ikke styre mig og så spiser jeg også indtil at jeg får kvalme og så bagefter låser jeg mig inde på toilettet og græder.
Jeg tør ikke at snakke med nogen om det fordi at det er meget pinligt, jeg har prøvet at snakke med mine forældre om det med det siger bare at jeg kan lade vær med at gøre det men det føler jeg ikke jeg kan. Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre, for hvis jeg bliver ved med at gøre det så ender jeg bare med at blive overvægtig og den tanke kan jeg ikke klare.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige, Mange tak for dit brev. Du virker sød og betænksom og som en pige der er opmærksom på at være sund og ikke blive overvægtig. Du beskriver i brevet at du i nogle situationer, særligt når der bliver serveret slik, chips og kage, ikke kan stoppe med at spise. Jeg synes du er god til at mærke efter hvordan du har det, og det er utroligt godt gået af dig at søge hjælp til at håndtere overspisning. Det er første skridt på vejen til at få det bedre.Der er mange piger der i din alder har tanker og spørgsmål omkring overspisning, vægt og i det hele taget forholdet til mad.  Jeg tror måske at det hænger sammen med at mange piger på det tidspunkt er kommet i puberteten og er ved at få en krop der er mere kvindelig. De mange hormonelle ændringer som sker i puberteten påvirker kroppen, men også humøret, følelserne, og sult- og mæthedsfornemmelsen.  Nogle kan have perioder hvor de føler sig særligt ’sårbare’ og have en fornemmelse af at de ikke har kontrol over deres følelser. Ud fra det du skriver lyder det som om du også kan have sådan en slags fornemmelse. Er det mon rigtigt forstået?Det er velkendt at det især er søde sager og chips der kan være svært at styre. Årsagen er at madvarer med højt fedt- eller sukkerindhold virker på hjernens ’belønningscenter’. Det har en kortvarig virkning, som gør at man kun nyder det i det øjeblik man spiser det og gør at man gerne vil blive ved og ved med at spise. Det kan derfor være rigtig svært at holde op med at spise når man først er startet. Især kan det være svært hvis man tit spiser slik og chips for så har ens hjerne på en måde ’vænnet’ sig til at få denne type belønning. Det kan næsten virke som om man er ’afhængig’ af søde sager.  Det er altså derfor man kan føle man mister kontrollen. Måske du kan genkende det jeg skriver?Jeg ved at det for nogen har hjulpet at beslutte sig for i en periode helt at undgå bestemte fødevarer, altså at de i f.eks. en måned holdt sig helt fra at spise de ting de normalt ikke kunne styre. De ’vænnede’ på den måde deres hjerner af med ’afhængigheden’. Jeg ved det kan være svært når man som ung stadig bor hjemme og ikke bestemmer hvad der bliver købt ind og derfor er det en god idé hvis ens forældre er med på den og hjælper en så man ikke bliver fristet.
En anden pige fortalte mig at hendes overspisning også hang sammen med at hun nogen gange var ked af det og at det havde hjulpet hende at være god mod sig selv og gøre ting der gjorde hende glad. Det hjalp hende f.eks. at løbe en tur, så hun følte sig sund, at tage pænt tøj på eller være sammen med sine veninder. Jeg tænker at hun på den måde fyldte sin hjernes ’belønningscenter’ op på en anden måde. Hun fortalte også at hendes overspisning var forbundet med vaner og det havde hjulpet at ændre de vaner (situationer) hvor der var stor risiko for at hun overspiste og blev ked af det. Dog tillod hun sig selv en gang imellem at give efter, for hun viste jo godt at hun ikke ville blive overvægtig hvis det kun skete f.eks. en gang om måneden, og det tror jeg bestemt også er vigtigt at huske på. Måske noget af dette også kunne hjælpe dig?Jeg synes du skal prøve at snakke med dine forældre om det igen, da det lyder som om de måske ikke helt har forstået hvor meget det egentlig fylder hos dig. Du kan evt. vise dem det brev du skrev herind og mit svar. Det ved jeg har hjulpet andre børn. Det kan være svært at klare helt alene, og jeg er derfor rigtig glad for du skrev herind.
Jeg kan også anbefale du går ind og kigger på http://www.lmsnyt.dk/saadan-faar-du-hjaelp/. Det er LMS´s hjemmeside, som er landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. Her vil du kunne læse meget mere om overspisning og om hvilke muligheder foreningen har for at rådgive og støtte. De har også nogle gode råd til forældre/pårørende. Måske du kan kigge på siden, sammen med dine forældre?
Jeg håber du føler du har fået hjælp til at komme videre og ellers er du også altid velkommen til at ringe ind på BørneTelefonen på 116 111. Det er gratis og der sidder erfarne rådgivere, der er vant til at snakke med børn, også om det der kan være svært at snakke om. Mange kærlige hilsner, BørneTelefonen