Kære pige på 15 år,

Det er så godt, at du har skrevet til Brevkassen. Det er slet ikke i orden, at de mobber dig med at du er tyk. Mobningen skal stoppes. Alle børn og unge har ret til at trives i skolen. Det er de voksne, der skal sørge for at børnene har det godt henne i skolen. Det stå faktisk i loven.

Det lyder rigtig grimt, det der foregår, og jeg kan godt forstå, at du får det skidt med dig selv og får nogle dumme tanker.

Når man bliver mobbet er det tit sådan at man begynder at tvivle på sig selv. Det er sådan mobningen fungerer. Og derfor det er så modbydeligt.

Det er ikke din skyld, at du bliver mobbet. Du er ikke forkert. Du har ikke gjort noget galt. Det er ikke, fordi der er noget galt med dig. Du er god, som du er.

Men du går desværre i en skole, hvor der er opstået en dårlig stemning og utryghed. Der lyder til at være en skolekultur, hvor der ikke er plads til alle i fællesskabet.

Måske går andre rundt med et skjult ubehag. Bliver man skolens næste mobbeoffer, hvis man siger eller gør noget bestemt? Når alle vogter på hinanden i klassen, kan man til sidst komme til at vogte på sig selv. Det er utrygt og usundt for alle i klassen.

Det skal ændres, så du og alle andre kan føle sig velkomne i klassen hver dag.

Du skal også vide, at når der er mobning i en skole, er der brug for, at de voksne hjælper med at stoppe det. Men flere ting kan stille sig i vejen for, at de voksne forstår, hvad der foregår. Mange, der bliver mobbet, tør ikke sige det til lærerne. Nogle kan komme til at tænke, at de selv er ’anderledes’ og derfor skyld i mobningen.

Andre skammer sig over, at de ikke klarer sig blandt kammeraterne. Måske tror nogen, at lærerne alligevel ikke kan gøre noget. Eller de har dårlige erfaringer med at tage fat i de voksne. Der kan være mange grunde til at holde mobningen for sig selv.

Men så længe lærerne ikke ved, hvad der foregår, kan mobningen blive ved. Kun ved at tage det frem i lyset, kan mobningen stoppe.

Derfor tror jeg, det er rigtig vigtigt, at du får talt med en af dine lærere om, hvordan du har det med de andre på skolen.  Måske er der én, som er særlig god til at lytte, og som du har tillid til?

Hvis du synes, det er svært at få sagt, vil jeg foreslå, at du viser mit brev til den lærer, du vil tale med. På den måde bliver det måske nemmere at tale sammen?

De fleste skoler har en plan for, hvad de skal gøre, hvis der er mobning. Måske har din skole også det? Faktisk skal alle skoler have en anti-mobbestrategi. Det er en plan for hvad man gør, når der er mobning.

Hvis du ikke synes, at det hjælper nok at snakke med din lærer, vil jeg foreslå, at dine forældre henvender sig til skolen, for du har ret til at have en god skolegang, og du har ret til at være fri for mobning.

Her til sidst vil jeg give dig et link til vores hjemmeside. Linket handler om mobning, og her kan du både læse breve fra andre unge og få gode råd.

https://bornetelefonen.dk/tema/mobning-drillerier

Du er også meget velkommen til at ringe eller skrive til os på telefon 116 111. Her sidder der en sød rådgiver klar til at snakke. Det håber jeg virkelig at du vil overveje, hvis du får nogle dumme tanker.

Jeg ønsker dig alt det bedste. Du fortjener at have det godt!

Med venlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.