Brev
Min veninde har anoreksi.
Hej! Jeg er en dreng på 17 år, og jeg føler mig egentlig lidt for “gammel” til at skrive ind til noget der hedder en “Børnebrevkasse”, og det ved jeg ikke om i også synes, men jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre.
Sidste år begyndte jeg på gymnasiet og her kom jeg i en fantastisk god klasse. Jeg blev især rigtig gode venner med denne her pige, lad os kalde hende E. E har altid været meget, meget perfektionistisk. Når hun begynder til et sport fx, kommer hun næsten altid langt i det. Når hun afleverer sine afleveringer i skolen er det altid til 12-taller, i ALLE fag. Hun er derudover også utroligt smuk og havde en virkelig flot krop. Hun er sådan en alle elsker. Men hun spiser ikke længere.
Hun er blevet så tynd, at hendes hud nærmest er grålig. Hun har fået diagnosen anoreksi og har været inde og ude af hospitalet. Hun skubber mig væk. Jeg kan ikke røre ved hende, uden at hun bryder sammen i tårer, og hendes forældre siger at “det er ikke så godt at du besøger hende”.
Jeg elsker E over alt på jorden, men jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal stille op for at hjælpe hende.. Kan jeg overhovedet gøre noget?
Mange hilsener En forvirret og nedtrykt 2.G’er
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 2.G'er.
Tak for dit brev. Først vil jeg sige, at man ikke er for gammel til at skrive til BørneBrevkassen selv om man er 17 år. Brevkassen henvender sig både til børn og unge, hvor du jo hører til i den sidste kategori. Uanset din alder er dit problem jo meget relevant, så rigtigt godt at du har sendt dit brev af sted.
Du går i gymnasiet, og det lyder til at du går i en god klasse, og trives med det. Du har fået en rigtig god veninde, som du beskriver rigtigt flot. Det ulykkelige er så, at hun har udviklet anoreksi, og lyder til at være blevet meget syg.
Du beskriver E som nærmest perfekt set i andres øjne. For E har det måske været svært at leve op til, hun har måske haft meget høje forventninger, og krav til sig selv, og har på den baggrund udviklet anoreksi. Jeg forstår så sandelig godt, at du sidder tilbage og er forvirret og nedtrykt.
Du vil gøre alt for at hjælpe hende, men det lyder til, at hun i øjeblikket ikke kan tage imod din hjælp, og skubber dig væk. Det må være både svært og frustrerende for dig. Jeg tænker, der kan være flere forskellige grunde til, at hendes forældre beder dig om ikke at besøge hende. Måske har hun det så skidt, at hun slet ikke kan overskue noget som helst, måske er det bare deres tolkning af det, måske vil de gerne skåne hende for alt, hvad de tror kan presse hende...
Jeg ved ikke, om I har kontakt via sms eller sociale medier, men måske kunne du sende hende en besked, hvor du kort skriver, at du tænker på hende, at du savner hende og at du ville ønske, der var noget du kunne gøre for hende..? Måske kunne du også samtidig spørge hende, om hun har brug for ro og fred eller om hun har lyst til at du kigger forbi..?
Måske svarer hun dig, måske gør hun ikke. Hvis hun ikke gør, så tænker jeg at du må håbe og tro på, at E får den behandling hun har brug for, for at blive rask igen. Desværre kan det være en hård kamp, som kan tage lang tid.
Som hun har det nu, er der måske ikke så meget, du kan gøre, andet end det du allerede gør, nemlig at lade hende vide, at du er der for hende, og at hun har din støtte og opbakning. Selv om din veninde ikke har overskud til at lukke dig ind, og tage imod din omsorg, tror jeg ikke, du skal være i tvivl om, at hun alligevel sætter stor pris på dit venskab.
De venligste hilsner fra BørneBrevkassen.
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.