Brev
Min veninde er ekstremt tynd
Hej BB.
Jeg er en pige på 13 der vil have jeres hjælp hurtigst muligt. Min bedste veninde er mega tynd. hun spiser næsten intet kød eller grønt, det eneste hun rigtig spiser er slik og færdig lavet mad. hun er bleg og man kan se hendes rygsøjle hvis hun tager blusen af.
hun bor i et rigtigt dårligt miljø. tænk på et hus som ligner en oprørt teenagers værelse (urent tøj over det hele, mad rester, rod osv.) bare gange ti… hun går på en skole hvor han er den ældste pige og hun er den eneste pige på hendes årgang så hun har kun mig som veninde og jeg bor i silkeborg hvor hun bor i viborg. jeg er meget bekymret for hendes sundhed…
Jeg vil have den pige tilbage som hun var første gang vi mødtes… hun havde røde kinder og hun var ikke ultra tynd og hun spiste… kan græde over at hun har det som hun har så be om hjælp mig med at hjælpe min veninde (hendes forældre bliver ikke en stor hjælp der de lader hendes passe den mindste og det meste af hushjælpen da de ikke selv gidder.) J
eg vil så gerne hjælpe hende… be om hjælp mig og min veninde
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,Tak for dit brev. Hvor lyder du bare til at være en omsorgsfuld og god veninde, din veninde er sørme heldig at have dig som veninde.Som du beskriver, hvordan din veninde har det lige nu, og hvilken forandring hun har gennemgået, så kan jeg godt forstå, at du bliver bekymret for hende. Måske bliver du også ekstra bekymret, når du giver udtryk for, at hun ikke kan få hjælp fra sine forældre?Når man har lyst til at hjælpe andre, kan det være ret afgørende, om de selv har erkendt, at de har brug for hjælp og dermed har lyst til at modtage hjælp. Man kan godt stå overfor et menneske, som man selv tænker har brug for hjælp, men hvor personen ikke selv har lyst til at få hjælp, og så er det faktisk rigtig svært at hjælpe. Man kan ikke tvinge nogen til at modtage hjælp, desværre.Så hvis du tænker på din veninde, hvor parat tror du så, hun er til at modtage hjælp? Tror du, hun selv oplever, at det kan være svært at være hende og gerne vil have, at der er noget, som bliver anderledes i hendes liv? For så kan du foreslå hende enten at tale med en af sine lærere eller sin egen læge om, hvordan hun har det. De kan hjælpe hende ved at tale med hende, og de ved samtidig, hvilke muligheder der er for at få hjælp, der hvor hun bor. Hun er selvfølgelig også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en af rådgiverne dér eller selv skrive til BørneBrevkassen, hvad hun godt kunne tænke sig hjælp til.Hvis din veninde ikke selv mener, hun har brug for hjælp, så kan det måske være en idé at skrive et brev til hende, hvor du fortæller hende, hvorfor du er bekymret for hende, og at du rigtig gerne vil hjælpe, men at du er i tvivl om, hvordan du kan hjælpe hende bedst. Måske kan du skrive lidt om den forandring, som du oplever, at hun har gennemgået? Og vigtigst af alt er måske at fortælle hende, hvor meget du savner hende fra den gang, hvor hun havde "røde kinder"? Tror du, at det vil gøre indtryk på hende, hvis du fortæller hende de ting? Måske kan det, at hun har din støtte, være medvirkende til at hun en dag selv har mod på at søge noget hjælp?Måske får du ikke lige med det samme den reaktion fra din veninde, som du håber på, - men jeg tror, at din bekymring og omsorg lægger sig i hende, som en dejlig tryg base, som hun ved, at hun kan læne sig op af, den dag hun har modet til at søge noget hjælp.Så hvor dejligt det end kunne være at svinge en tryllestav, så ens veninde kan få det meget bedre, så er det desværre ikke sådan virkeligheden ser ud. Men hvis du kan tale med din veninde om, at hun har brug for hjælp, og at du er bekymret for hende og gerne vil støtte hende, så tænker jeg, at du er en af verdens bedste veninder, og forhåbentlig vil din veninde også se det på den måde.Jeg håber, du kan inspirere din veninde til at få en bedre energi ind i sit liv.Bedste hilsner fraBørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.