Brev
Min ven har et problem
Hej Brevkasse,
min ven som jeg er vokset op sammen med, bor ude på landet og drikker rigtig meget sodavand og slik, og han har fortalt at han er begyndt at drikke energidrikke en gang om uge og man kan godt se at der er deller, jeg vil gerne selv tabe lidt, men det er ikke engang særligt slemt for jeg gennemsnitlig, men jeg er bange for at der sker noget med ham, skal jeg gøre noget eller kommer det ikke mig ved???
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Du virker til at være en meget opmærksom og omsorgsfuld ven. Du er blevet beymret for din ven, som drikker rigtigt meget sodavand og spiser slik, og nu har han fortalt, at han begyndt at drikke energidrik en gang om ugen. Det virker til, at du er bekymret for om, han har det godt og om, han er ved at komme til at veje for meget.
Nogen gange kan det bare supersvært at finde ud af, hvad der er det allerbedste at gøre. Men, er man bekymret, så synes jeg, det vil være godt at fortælle, at man er bekymret. Men, sige det på en måde, som er hjælpsom for din ven. Måske ser han det ikke som et problem med sodavand, slik og energidrikke - selvom det ikke særlig sundt for nogen af os, og energidrikke er jo heller ikke beregnet til børn.
Måske vil det være en idé at sige det til ham, at du er bekymret for, at han spiser og drikker for meget af de usunde ting og så høre, hvad han synes om det. Måske synes han, at det er helt tilpas og måske synes han også, at det er blevet for meget? Hvis I kan blive enige om det, så kan I to lave aftaler om, at hjælpe hinanden med ikke at spise så mange usunde ting, og istedet spise mere frugt og grønt, når lækkersulten dukker op.
Måske kan I finde en fælles idræt eller andre aktiviter at gå til, så I sammen laver noget sjovt og får motion samtidigt. Det kan jo være mange forskellige ting, som man kan lave for at holde kroppen i form og have det sjovt samtidigt. I kan fx lave en liste sammen, det kan være sjipning, trampolin, svømning, cykling, løb, parkour - alt muligt, som er sjovt at lave.
Jeg håber, du får en god snak og I får lavet noget sjovt sammen.
Kærligst BørneTelefonen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.