Brev
Min mor synes ikke jeg skal klippes korthåret
Brevet er anonymiseret af redaktionen
Hej, jeg er X på 12 år. Min mor vil ikke lade mig blive karseklippet fordi så tror folk at jeg er en dreng eller er syg. Men jeg vil faktisk bare være karseklippet fordi det er sjovt og pænt. Tror lidt hun ha noget imod at jeg får klippet det karseklippet.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej Fransa
Jeg kan virkelig godt forstå, at det kan være frustrerende, når din mor gerne vil bestemme over din frisure.
Du er 12 år. Du er ved at komme i gang med, at finde ud af, hvordan du er, hvad du kan lide og hvad du ikke kan lide. Og du vil sikkert opleve, at du og din mor vil blive uenige om flere ting de kommende næste år. Sådan er det for de fleste børn og forældre, når ens børn kommer i teenagerårene.
Du vil gerne have karseklippet hår. Og du er slet ikke den eneste pige, der har det sådan. I dag er der mange kvinder, der har kort hår. Faktisk synes jeg, at det er ret sejt og modigt, at du gerne vil klippes meget korthåret. For det er ikke altid man tænker, at piger har kort hår, men det kan man sagtens. Man kan gøre lige det, som gør en glad.
Faktisk er det sådan, at du har ret til medbestemmelse på, hvordan du ser ud. Hvilket slags tøj du vil have på og hvordan dit hår skal være.
Måske skulle du prøve at tale med din mor igen? Du kan gøre dig umage med at forklare, hvorfor du ønsker karseklippet hår. Måske kan du spørger hende om det er vigtigt, hvad andre synes, så længe du er glad for, hvordan du ser ud? Så kan det være, at hun bedre forstår dig.
Du kan også komme med en idé om, at du måske kan donere dit hår til kræftramte børn. Så gør du nemlig også en god gerning med det hår du ikke ønsker længere.
Du kan måske fortælle din mor om de kvinder med kort hår, som du ser op til – og som er gode eksempler på, at det ikke behøver, at være et problem, at være korthåret som pige. Du kan på Google finde billeder af nogle kendte med karseklippet hår eller andre piger. Så vil din mor måske bedre forstå, at man hverken behøver, at være en dreng eller syg for at være karseklippet.
Det er ikke sikkert, at I bliver enige i første omgang, eller at din mor vil ændre mening. Måske skal I snakke sammen flere gange. Det kan være en god ide, at holde pauser I jeres snak. Hvis I kan mærke, at I bliver frustrerede eller vrede på hinanden.
Du er meget velkommen til at vise din mor mit svar og måske også dit brev? Det kan være en god måde at starte snakken på. Hvis din mor gerne vil tale tingene igennem med nogen, er hun velkommen til at ringe til ForældreTelefonen på 35 55 55 57, hvor hun kan få råd til, hvordan hun bedst kan håndtere jeres uenighed.
Jeg håber, at I får en god snak. Og at du ender med, at få det hår, du allerhelst vil have.
Mange hilsner fra BørneTelefonen.