Brev
Min krop er forfærdelig!…
Hej
jeg er en pige på 13 år og kan ikke lide min krop jeg syntes den er mærkelig og har på mange måder haft lyst til at skære i min hud for at straffe hvor grim jeg er det er det eneste der virker
hvad skal jeg gøre for ikke at blive ved med at skære i mig selv?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Tusind tak for dit brev. Det er godt, at du beder om hjælp til at stoppe med at skære i dig selv.. Det viser også, at du selv kan mærke, at det ikke er godt i længden og du gerne vil have det bedre. Det er et modigt og vigtigt skridt til at få det bedre.
Jeg kan virkelig godt forstå, du gerne vil stoppe med det. Når nogen skærer i sig selv, tror jeg, det hænger sammen med en masse tanker og smerte man har inden i. Er det mon sådan for dig?
Når du skriver, at du syntes; at din krop er mærkelig, grim og du vil skære for at straffe dig selv, så tænker jeg, at det er en noget hård vurdering. Samtidig ved jeg også, at der er mange på din alder, som kan genkende de samme tanker. Man kan synes at kroppen er mærkelig og man ville ønske, at man så ud på en anden måde. Når man bliver teenager og puberteten udvikler krop og hjerne, så bliver man ofte meget opmærksom på sig selv, og spejler sig i andre. Det er desværre ofte de negative ting, som man får øje på hos sig selv. Det kan være svært at se positivt på sig selv, især når der sker så mange store forandringer kan det også være svært at følge med.
Jeg ved, at de fleste har noget ved sig selv, som de gerne vil lave om på. For det meste noget som andre slet ikke bemærker. Og de negative tanker om kroppen kan være svære at slippe når man er teenager. Er det mon også sådan for dig?
Hvis man leder lidt, er der måske alligevel noget man er glad for ved sig selv og sin krop. Alle har noget smukt ved sig. Du kan måske øve dig lidt i at få øje på det smukke ved dig? Øjne, ben, fødder, hænder eller måske ens hår eller noget andet? Måske er der noget ved din krop, som du også syntes er ok?
Man kan også være smuk gennem de kvaliteter, man har som menneske. Det kan være at man er sød mod andre, en god søster, omsorgsfuld, hjælpsom, en god veninde eller andre ting Er det mon noget du kan genkende?
Jeg tænker, at de piger du går i klasse med også har det på samme måde som dig. De kan se deres kroppe forandrer sig. Og det kan være, at de også bliver usikre på, hvordan de fremstår over for andre.
Måske kunne en veninde, eller en du er tryg ved, hjælpe dig med at finde frem til, hvad der var flot og godt ved dig. Hvis du nu fortalte en veninde, hvad du syntes var flot og godt ved hende, så kunne det være, at hun automatisk fortalte, hvad der var flot og godt ved dig. Hvad mon du tænker om det?
Hvis ikke du har lyst til at tale med nogle veninder om det, kan du måske få din far eller mor eller andet familie til at hjælpe dig? Måske kunne de sætte nogle ord på, hvad de syntes er flot ved dig. Eller også kunne du forestille dig at være din egen bedste veninde, som kan se det smukke og dejlige ved dig, og skrive det på en liste. Listen kan man bruge, hvis den indre kritiker dukker op med de negative tanker. Kunne det være en ide?
Jeg tænker også på, hvor meget dine forældre ved om, hvordan du har det? Hvis ikke de ved det, kunne det være en god idé at tale med dem. Så de kan hjælpe dig. Mon du ville have mod på det?
Eller måske en anden god voksen, du er tryg ved?
Du kunne måske sige de samme ting, som du skrev i brevet til mig. Det var meget nemt for mig at forstå, at du har brug for hjælp og hvor alvorligt det er, da jeg læste dit meget ærlige og fine brev.
Jeg tror dine tanker om at skære i dig selv kunne stoppe, hvis du fik hjælp fra en voksen til at bearbejde dine følelser og få nogle positive tanker om dig selv.
Jeg ved godt at det kan være rigtig svært. Hvis det er for svært at snakke med dine forældre kunne du måske vise dem dit brev og mit svar?  Det kan sommetider gøre det nemmere.
Måske du kunne gå en tur med enten din far eller mor og vise brevet?
Det kan også være, at du har brug for at snakke med rådgivningen for Selvskade og spiseforstyrrelser? Her kan dine forældre også få hjælp til, hvad de kan gøre for at hjælpe dig.
Her hos os har vi også ForældreTelefonen. Hvis dine forældre gerne vil tale med os om, hvordan kan hjælpe dig, kan de ringe på 35555557
Du er også meget velkommen til at logge på Chatten, ringe eller smse til BørneTelefonen på 116 111.
Måske vil rådgiveren kunne give flere råd,  da man kan spørge ind til nogle ting,  som jeg ikke lige kan her i svaret.
Jeg håber virkelig, du får øje på det flotte og smukke ved dig, så du ikke skader dig selv. Og at du får snakket videre med en voksen, så du også kan få støtte til at stoppe med at skære i dig selv.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen