Kære pige på 17 år

Godt at du fik mod på at skrive ind, så du måske kan få nogle andre bud på, hvad der kunne være hjælpsomt.

Der findes ikke hårdere dommere end én selv.

Det lyder som om, at du er noget af et perfektionistisk menneske, der har stor sans for detaljer.
Se, det lyder positivt at have sans for noget, og det er det også, men ofte har en sådan sans også en bagside. Man kommer nemlig tit til at kun at fokusere på eller have øje for detaljerne. På den måde kan man miste overblikket, så  man ikke længere kan se helheden.

Du kender måske udtrykket, at man ikke kan se skoven for bare træer? Det er en meget præcis måde at beskrive detaljesansen på.
Selvom du har øje for hver enkelt træ i skoven og kender svagheden i alle træernes udformning, så må du ikke glemme, at de tilsammen udgør en stærk, smuk og veltilrettelagt helhed; nemlig en skov af umådelig skønhed af både lyde, dufte og stemning.

Sådan er det også med menneskekroppen. Piller man alt fra hinanden og ser på det detalje for detalje, så kan det godt være, at det ikke ser ud af noget særligt. Men når man ser på dig som en helhed, så er der så meget mere i helheden end summen af alle detaljerne.
Der er din udstråling. Dit blik. Dit smil. Din stemme. Din personlighed. Der er din måde at bevæge dig på. Der er stemningen i situationen. Der er hele optakten. De ting du har talt med drengen om, inden I tager tøjet af. Der er lysten til hinanden.

Alt dette er med i summen af detaljer. Og de ting, ser du nok ikke, når du kigger på dig selv i spejlet.

Du skal heller ikke tage fejl… Vi taler også med masser af drenge, der er bange for at tage tøjet af. Tænk nu, hvis du synes, han er for tynd, at han er for tyk, at han er for lys i huden, at han ser for ung ud og så videre. Og så er der alt det med “størrelsen” og drengens evne til at tilfredsstille dig. Og det, at det kan tage fokus fra, at det er jer to sammen, som skal være i fokus.

Der er mange ting, der også kan være skræmmende for en dreng, når han skal have sex.

Den ubehagelige oplevelse, hvor du mistede din mødom…lader det til, at den har påvirket dig mere, end du selv forstod dengang.
Det er nok rigtigt, at drengen troede, at du havde ligeså meget lyst som ham. I var jo begge unge, og måske var det også hans første gang.

Jeg tænker, at du ikke skal være så hård ved dig selv. Når man er ung, lader man sig rive med af alt muligt. Både noget man har lyst til og noget, man ikke har lyst til. Og det kan være svært at skille tingene ad. Især når man bliver fuld. Det kan også være svært pludselig at sige fra, når man først har givet udtryk for, at man gerne ville have sex. Men det er ok at sige fra, uanset hvornår.

Hvis du får det sådan igen, at du ikke kan lide at sige fra – selvom du er i din gode ret til det – så kan du i stedet sige, at du får det dårligt, og at du er nødt til at gå på toilettet. Her kan du nå at føle efter, hvad du faktisk har lyst til, inden du går videre.

Jeg tror ikke, at din oplevelse bliver noget, du skal plages af resten af dit liv. Men det er godt at tale om den, så du kan “bearbejdet” det, og måske give slip på den, og bruge det til at se, hvad du kan gøre i stedet.

Sommetider kan det handle det om præstationsangst på samme måde som det, drenge får, når de er usikre på sig selv i forhold til sex.
Det kan piger også få. Alle kan blive usikre på sig selv, når skal være så tæt med en anden person, som man måske ikke kender så godt til at begynde med. Men i et forhold kan man blive mere sikker og tryg.

Som regel bliver det bedre med tiden, hvis man bliver mere opmærksomme på de ting, som kan forstyrre. Det handler det også om, hvorvidt du føler dig tryg sammen med “ham”, og om der er ro omkring jer, når I skal have sex. Hvis det fx foregår til en fest, hvor man aldrig kan vide, om der pludselig kommer nogen ind ad døren, kan man godt blive stresset, og så er det svært at slappe af og nyde situationen.

Jeg ved, det kan være svært at tale åbent om sex og personlige issues, men måske skulle du sige til den næste dreng, du gerne vil have sex med, at det er vigtigt for dig at tage det roligt, og at forspillet betyder meget. Og der er ro og tid til lære hinanden at kende. Det kan give dig mulighed for at slappe mere af i det. Forstår du?

Hvis det mod forventning ikke går over af sig selv, så kan det godt være, at du skal tale med en sexolog eller seksualvejleder, som har talt med mange kvinder, der har haft samme oplevelse som dig. Og som derfor er erfaren og ved, hvordan du kan hjælpes.
Men start med at tale med dine veninder om det – en hel masse. Jo mere, man taler om en svær oplevelse, des mindre vil den fylde. Det handler om at tage magten fra den. Forstår du?

Du kan også overveje, om du skal tage kontakte rådgivningen pål Sexlinien, der er også et tema om den første gang, som fortæller om alle de ting, som er i spil, når man skal have sex med nogen første gang. Du kan læse mere her: Den første gang – så ligger vi her…

Og du er selvfølgelig også altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at spørge om noget eller snakke om noget.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.