Min krop!..

jeg har længe tænkt mig at skrive men der har været svært at tag sig sammen til det… jeg syntes at jeg er grim, mest min krop. jeg syntes jeg er fed og klam.. jeg kan ikke holde mig selv ud mere! jeg har prøvet alt!..
jeg vil ikke spise mere! jeg skær nogen gange i mig slev… ikke så meget mere men meget sidste år. jeg er helt alene med der og har ikke snakket med nogle om det. her for leden prøvede jeg det der med to fingre i halsen for at få noget af det klamme fedt og mad ud af min krop…
jeg kan bare snart ikke mere!…. hjælp..

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige,

Tak for dit brev. Rigtig flot at du har haft mod til at skrive om alle de svære ting og tanker og bede om hjælp. Jeg kan godt læse, du ikke har det godt lige nu.

Jeg læser dit brev, som om der slet ikke er noget, du er glad for hos dig selv? Man kan sige, du taler grimt til dig selv, og det er hårdt at være i, for så holder du aldrig fri fra alle de dårlige tanker om dig selv, og hvad du synes om dig selv.

Det er dejligt at læse, du ikke skærer så meget i dig selv, som du har gjort. Jeg ved godt, at det måske hjælper dig, lige når du skærer, men selve grunden til du skærer i dig selv forsvinder ikke, og måske kan det føles endnu værre bagefter..?

Det er ikke i orden, at du skal være alene med alle de tanker, du har. Jeg ved godt, at du skriver, du er helt alene, men måske hvis du kigger dig omkring igen, kunne du finde en voksen at snakke med? Dine forældre, en lærer i skolen, en venindes mor, en fra din familie eller en helt anden, du har tillid til..? Det kunne også være, at sundhedsplejersken på skolen kunne hjælpe..? De fleste sundhedsplejersker har en fast tid på skolen, hvor man kan tale med dem. Tit vil de kunne hjælpe med at finde frem til den rette hjælp.

Det er vigtigt, du får hjælp til få nogle gode tanker om dig selv. Tit kan ens tanker løbe helt af med en og tage magten fra ens sunde fornuft, hvis ikke man får snakket med nogle om, hvordan man har det.

Jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er svært at bede om hjælp, men jeg håber, at du har mod til det, så du kan få den hjælp, du fortjener.

Hvis det er for svært for dig at finde en voksen, kan du ringe til Børnetelefonen på 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.