Min hudfarve og jomfru

Hej BB. Jeg er en pige på 16 snart 17. Jeg er adopteret fra Sydafrika, så er helt mørk i huden. Jeg er meget usikker pga. min hudfarve, fordi til fester og sådan, der får jeg aldrig nogle fyre. Selvom jeg gør helt det samme som mine veninder, jeg snakker med folk, smiler osv. Men der har aldrig været nogle, der har været interesseret i mig. Har ikke mistet min mødom eller fået mit første kys, hvilket også er vildt flovt. Men ja, for hver fest bliver jeg bare mere og mere usikker. Mine veninder siger altid, ej ham der prøvede på mig, men jeg afviste ham. Det har jeg aldrig prøvet før. Så tænker det er måden jeg ser ud på, men det kan jeg jo ikke ændre ved!! Så ved ikke helt, hvad jeg skal gøre. Jeg snakker jo også med drenge, men de prøver aldrig på mig. Og jeg føler mig klar til at få mit første kys. Og kunne vildt godt tænke mig en kæreste, det er bare svært når ingen er interesseret i mig.
Jeg tænker hele tiden over det, og vil vildt gerne flytte til et land. Hvor drenge ikke kun er interesseret i piger med lys hus og lyst hår.

Hvad skal jeg gøre?

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år,

Rigtig mange børn skriver til os fordi, de er bange for at der er noget galt med dem, når de ikke har haft en kæreste.. Det er tunge følelser at gå med alene og det er derfor så godt, at du har skrevet herind.

Det kan være virkelig hårdt, at blotte sig overfor dem man kan lide og så få en afvisning tilbage. Det ved jeg ikke om du har prøvet? Jeg kan forestiller mig også, at det gør dig rigtig ked af det, når du hører dine veninde afvise fyrer og du selv meget gerne vil have opmærksomhed. Når man oplever det, kan man godt begynde at tvivle på sig selv…

Jeg tager dig alvorligt når du fortælle om dine oplevelser. Racisme er et problem i samfundet og der findes stadig grupper, hvor man kan føle sig udenfor fordi man har en anden hudfarve. Men som du selv siger, så kan du ikke ændre din hudfarve – og det skal du heller ikke.

Der er ingen mennesker, der skal opleve, at de er forkerte fordi de ikke er hvide. Desværre er der mange der gør det. Nogle gange handler det om, at de reelt oplever racisme eller diskrimination, andre gange er det følelsen af anderledeshed, der vokser og vokser inden i.

Men det er ikke din skyld, at du ikke har en kæreste. Du er ikke forkert. Du har ikke gjort noget galt. Det er ikke, fordi der er noget galt med dig. Du er god, som du er.

Det er også vigtigt for mig at fortælle dig, at der ikke er noget som helst galt med at have en anden hudfarve. Der skal være plads til dig, så du ikke har følelsen af at være anderledes eller forkert.

Måske det er rart at høre, at dine følelser ikke er forkerte? Det håber jeg virkelig. For det er så vigtigt, at du begynder at indse at du er god som du er. Præcis som du er.

Rigtig mange – både hvide og sorte – oplever i perioder, at der ikke er så meget interesse. Det betyder ikke nødvendigvis, at andre har noget i mod dem eller deres hudfarve. Men hvis man føler det, så kan det faktisk godt blive forstærkende.

Det kan gå fra manglende interesse, som kan vokse til dårligt selvværd, som kan blive til at man ikke er selvsikker.

Men du skal vide, at det er helt normalt ikke at have haft en kæreste når man er din alder. Mange får først kæreste når de er over 20 år. Selvom du måske føler, at du er den eneste der ikke kan finde ud af kærligheden, så er du det slet ikke.

Der er altså intet galt med ikke at have haft en kæreste når man er din alder

Hvis du oplever, at drengene ikke helt reagere på dit flirteri som du forventede, kan det være fordi, at de ikke opdager, at du flirter.

Måske du kan prøve, at smile sødt, holder øjenkontakten lidt længere end normalt, kommer til at strejfe en hånd eller arm, og måske holder dig i nærheden af den du gerne vil kysse? På den måde er det måske lettere for personen at forstå, at du er interesseret.

Måske du kan se på, hvad dine venner med kæreste gør. Gør de noget, som du ikke gør? Taler de mere med drengen på en anden måde? Måske skriver de sammen når I har fri? Det kan være, at du har mod på at tale med dine venner og få nogle gode råd?

Nå man har fået sit første kys og sin første kæreste glemmer mange, hvor ensomme de engang følte sig. Men den form for ensomhed du føler er meget almindelig – også selvom andre glemmer at tale om den.

De fleste mennesker har perioder, hvor det står meget stille på kærlighedsfronten.  Men for de fleste gælder det, at det ofte går over, når man pludselig fandt én som var lige den rigtige – og det skal nok også ske for dig!

De fleste af os vil bare gerne være med i fællesskabet, hvor vi er. Derfor kan det også være rigtig svært, hvis man er i en gruppe, der giver en følelsen af at være anderledes.

Måske du kan overveje om, der kunne være andre grupper hvor det ville være anderledes for dig. Måske det kunne være en idé at starte til en aktivitet, hvor du møder nogle helt nye mennesker. Hvad tænker du om det? Nogle gange er det rart at starte forfra i en ny gruppe.

Hvis du nogensinde oplever racisme eller diskrimination må du gerne sige fra. Du har ret til ikke at blive diskrimineret og få hjælp hvis du gør. På samme måde kan du også altid ringe herind, hvis du gerne vil have mere konkrete råd til at håndtere racisme. Vi vil meget gerne hjælpe dig.

Jeg vil ønske dig held og lykke med livet. Jeg er sikker på, at du kan få det bedre med dig selv og på den måde få selvsikkerhed omkring dig. En dag forestiller jeg mig, at du møder en rigtig god og rar fyr, som elsker dig præcis som du er. For det er tydeligt for mig, at den du er, er både nok og helt særlig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.