Brev
Mæthed eller anoreksi
Hej!
Jeg er en pige på 15 år med et meget vigtig spørgsmål som jeg har gået med længe.
Jeg har her i starten af sommerferien simpelthen ikke kunne spise noget. Hver gang jeg spiste bare et par bidder fik jeg kvalme. Men så stoppede det og jeg spiste normalt (det er normalt for mig at spise en-to gange om dagen). Det var jo meget godt.
Men så begyndte det igen her for nogle dage siden. Jeg kunne højst få en halv bolle og et par pizza stykker ned.
Jeg er meget flov over min krop og har meget lavt selvværd, så mit spørgsmål er: er det en begyndelse på anoreksi eller er jeg simpelthen bare mæt hele tiden?
Og hvis, er det så muligt? Især når jeg kan sidde og næsten besvime af sult, men lige så snart jeg tager en bid af noget, er jeg klar til at ligge det væk igen!
På forhånd – tak!
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Det er godt, du kan mærke, at der er noget, der måske ikke er helt som det skal være, og det er rigtig godt, at du har skrevet her til BørneBrevkassen om din bekymring.
Som du selv er inde på, kan det måske godt have noget at gøre med, at du er utilfreds med din krop. Der er nogle mennesker, som bliver meget påvirket fysisk og kropsligt, når der er noget, der går dem på. Nogen kan ikke spise noget, hvis de skal til eksamen - andre grovæder, når de er nervøse. Så det er da ikke umuligt, at de to ting kan hænge sammen.
Du skriver, at du i forvejen kun spiser 1-2 gange om dagen, og det tænker jeg måske er lidt i underkanten. Er det mon fordi du (som mange andre) springer morgenmaden over? Hvis det er for at tabe sig, at man springer morgenmaden over, er det en ret uheldig strategi, for det påvirker bare stofskiftet på den måde, at man får en lavere forbrænding - kroppen tilpasser sig, så når den "ved", at den ikke får så meget mad, så giver den sig også til at forbrænde mindre.
Så morgenmad er vigtig - og hvis det er svært at få noget ned, kan man prøve sig frem med ting, man synes er lækre nok til, at det kan glide ned om morgenen. Og så skal man sætte tid af til morgenmaden, hvilket mange glemmer. Måske prioriterer man at sove lidt længere... Men hvis du vil gøre noget godt for dig selv, så stå op og giv dig tid til lidt morgenmad. Det behøver ikke være så meget - måske bare en smoothie.
Når du ind imellem føler, at du er ved at dø af sult, så er det fordi du er gået hen og blevet så sulten, at din krop nærmest skriger på mad. Måske har du "overhørt" lidt, at du var begyndt at blive sulten... Så en øvelse kan være at lægge rigtig meget mærke til, hvornår man er sulten, og så tage noget at spise, før der går så lang tid, at man bliver helt dårlig af det.
Hvis du er utilfreds med din krop, er det vigtigt, at du tænker på at give din krop noget godt - noget den kan bruge til noget. I stedet for at "straffe" den ved at sulte den. For det vil du sandsynligvis ikke få det bedre af.
Jeg ved ikke, om du går i 9., 10. eller måske på en ungdomsuddannelse, men hvis du går på en folkeskole, er der en sundhedsplejerske tilknyttet skolen. På mange skoler har hun et rum, man kan snakke med hende i - og bestemte træffetider. Hun kunne være en god en at snakke med om, hvordan du har det.
Ellers tænker jeg også, det kunne være en god ide at snakke med din læge om, at du ingen appetit har. Måske kunne du få din mor eller far med dig til lægen - eller måske har du mere lyst til selv at ringe til lægen. Alt efter hvordan du ellers har haft det med at spise igennem din barndom, kan din læge nok bedre vurdere, om det handler om anoreksi eller om noget andet.
Nu nævner jeg dine forældre som nogen, der kan støtte dig og hjælpe dig f.eks med at tage til lægen. Jeg tænker også, de kan hjælpe dig med at lave noget fristende mad, som du godt kan lide, men som er sundt og nærende. Især hvis jeg gætter rigtigt mht morgenmaden - men også madpakke, mellemmåltider og aftensmad kan de hjælpe med. Hvis du har mod på at fortælle dem, at du har brug for hjælp..? Som 15-årig står man jo hverken for indkøb eller husholdning, så det kan være lidt svært at ændre på sin kost uden at have forældrene med på samråd.
Tror du, dine forældre er klar på at inddrage dig lidt mere i f.eks. indkøb og madlavning? Nogle gange får man også mere lyst til maden, hvis man selv har været med til at lave den og bestemme, hvad der skal i. Så hvis du kunne være med til at lave med ind imellem, ville dine forældre måske endda synes, det var rart at slippe for.
Jeg håber, du finder den rigtige hjælp, så du kan få lidt mere appetit og slippe for kvalmen og de negative tanker om din krop. Hvis du har spørgsmål til noget af det, jeg har skrevet, eller du bare gerne vil vende det lidt med en rådgiver, inden du går videre med det, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116 111. Det er gratis og anonymt, og der er åbent kl. 11-23 på hverdage og 11-19 i weekenden.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.