Mærkevarer

Kære bb.

Jeg skriver ind fordi jeg synes det er rigtigt svært at gå i skole, når man bliver dømt på, om man går i de dyre mærker…

Jeg kommer fra en velhavende familie, og det er jeg rigtigt taknemmelig for, men mine forældre forstår ikke hvilket pres, det med at have mærkevare giver, og de går ikke ind for mærkevare, for de går ikke op i det, så nogle gange når jeg har forklaret dem, at det næsten kan være “pinligt” at tage sin computer frem, fordi det ikke er en MacBook, så har de kigget væk og sagt at jeg bare var utaknemmelig.

Jeg synes det kan være hårdt, når man ikke har en skoletaske til 8.000kr, en MacBook eller ja bare går i de dyre tøjmærker, og man så skal høre på ens klassekammerater komme med sådan nogle flabede kommentare “Hvorfor har du købt en trøje fra h&m?” Eller kigge underligt når man tager sin computer op af tasken, og det ikke er en MacBook.

Jeg synes at unge nu om dage bruger ALT for mange penge på tøj, og dey kan være svært at følge med. Det er underligt hvor meget det påvirker mig, om folk tror man er rig eller fattig, fordi i grunden er det jo ligemeget, men ens image betyder bare så meget for en.

Så mit spørgsmål er egentlig bare: hvordan får jeg mine forældre til at forstå hvilket pres der ligger på en angående mærker, og hvordan får jeg det til at fylde mindre i hverdagen.

Håber i kan hjælpe kh mig

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 14 årige pige

Jeg kan se, at du har har tanker og følelser på spil i det her. Derfor er det også så sejt, at du skriver ind til Brevkassen, for at få nogle råd til hvad du kan gøre.

Du har nogle rigtig gode overvejelser omkring mærkevarer, og hvad det gør ved dig, at det fylder så meget. Når man er en del af et fællesskab, hvor f.eks. mærkevarer får betydning, som noget der er godt eller skidt, så er det klart, at man bekymrer sig om det. For det giver en følelsen af, at mærkevarer bestemmer, om man er inde eller ude. Og det fortæller mig, at jeres klassefællesskab har nogle problemer, som gør, at det er svært at være sig selv.

Jeg ser det sådan her; I jeres klassefællesskab er det som om, at alle har den samme trøje på. Trøjen har også den samme farve, måske rød. Så kommer man gående ind i lokalet, og har en blå trøje på. Alle har fokus på, hvilken trøje man skal have på for at passe ind. Derfor begynder man selv at tænke vildt meget over det, selvom man egentlig godt kan lide den trøje. Mon du kan genkende det?

Jeg har snakket med mange drenge og piger, der også har følt et pres for at skulle gå i det ”rigtige tøj”, eller have den ”rigtige mobil”. De har stået i en situation, hvor de føler, at de har været helt alene om problemet. Derfor er det flot, at du har delt det med dine forældre. Men det lyder ikke helt som om, at de forstår, hvad det gør ved dig.

Jeg har tre råd, som måske kan hjælpe dig:

Få en snak med din klasselærer om den måde, man i jeres klasse taler om tøj, computer mm. Det er vigtigt for mig at sige, at det er lærerens ansvar at klassens fællesskab fungerer, og at alle har det godt. Det virker som om, at der er nogle måder I snakker med hinanden på, der ikke er så fed. Her skal jeres lærer hjælpe. Det kan være, at din lærer kan tage temaet op i klassen. F.eks. hvordan man taler med hinanden, forskellighed, betydningen af mærketøj, penge osv. Læreren behøver ikke at nævne dig, hvis du synes, at det er utrygt.
Få nogle snakke med dine veninder og dem du snakker mest med, og hør hvordan de ser på det. Det kan være, at du måske allerede har gjort det? Men jeg ved, at det kan hjælpe at høre fra andre, som kender situationen. De kan måske komme med nogle helt andre ideer og støtte dig.
Du spørger også, hvordan du får dine forældre til at forstå det. Som du nok har prøvet, så forstår ens forældre ikke altid lige hvad man mente, første gang man siger det. Derfor kan det hjælpe at sige det en gang til, måske på en ny måde. Du kan fortælle dine forældre, at du gerne vil tale med dem om noget vigtigt. Når I finder tid til det, kan du fortælle dem, at du først vil tale. De må lytte og ikke afbryde. Så har du mulighed for, at forklare alt hvad du tænker og føler. Og at du har brug for hjælp og støtte fra dem. Måske du kan skrive noget ned, inden du skal snakke med dem. Bagefter så kan de snakke, hvor du så lytter. Det kan godt være, at dine forældre ikke synes, at løsningen er, at du får en MacBook. Det er det nok heller ikke, selvom det føles sådan. Men dine forældre kan støtte dig i det, der er svært og måske tale med din lærer om det.

Nu har jeg skrevet nogle råd, som du kan prøve af. Jeg tror på, at du har modet, styrken og karakteren til at kunne få lavet en ændring i dit liv. For du er godt nok sej! Du har nogle rigtig gode tanker! Nogle gange har man bare brug for andres hjælp, så man ikke er utryg. For det er hverken rart eller okay.

Kærligste tanker BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.