Brev
mad
hej bb
jeg er en pige på 13
jeg overvejet meget at sulte mig selv,jeg ved godt hvor dumt det er og jeg ville bare tabe mig 5 kilo
altså jeg er omkring 1,65 og vejer omkring 50 måske lidt under,
jeg spiser ikke så meget mere og jeg har kun tænkt på det med at sulte mig selv, men jeg havde sådan droppet det, men det er som om min krop gør det af sig selv, jeg ved ikk, men tror jeg har tabt 2-3 kilo på 2-3 uger og jeg har ikke prøvet at tabe mig,
men jeg spiser ikke så meget og det er kun frokost aftensmad og morgenmad og jeg spiser måske et stykke rugbrød til frokost og aftensmad spiser jeg sådan halvdelen af det jeg plejer ..
ved ikke om det er normalt at man gør der i min alder for jeg har kun tænkt det og det tror jeg da alle piger i min alder gør og har sikkert prøver det?
pls svar!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev. Jeg forstår godt, at du er blevet lidt usikker på om det er en god ide at sulte sig selv. Jeg tænker at du måske nok har en fornemmelse af, at det ikke er så godt for dig siden du spørger?
Den vægt du har ligger i underkanten af det man anbefaler til piger på din højde. Derfor tænker jeg, at du ikke har brug for at tabe dig.
Jeg ved godt, at en del piger har mange tanker om at tabe sig som du skriver, og at pigers skønheds idealer kan se anderledes ud end det man anbefaler. Ofte er det fotomodeller, skuespiller eller sanger som unge piger ser op til - og de fleste af fotomodellerne er alt for tynde, der er masser af make-up, fotobehandling og de lever ikke altid særligt sundt. Når du allerede har tabt dig 2-3 kg tænker jeg, at det er en god ide at stoppe slankekuren. Jeg fornemmer lidt, at du er blevet lidt fascineret af at finde ud af hvor meget du kan tabe dig. Er det mon rigtigt forstået?
Hvis det er sådan, vil jeg anbefale dig at du tænker dig rigtigt god om og taler med nogen som kan støtte dig i at finde en anden vej. Det kan være din mor, sundhedsplejersken, en bedsteforælder eller en anden du tænker vil være god for dig? For sådan at sulte sig og fokusere på vægten kan føre til at piger får en egentlig spiseforstyrrelse, selvom de bare ville tabe sig 5 kg. Samtidig er du også i en alder hvor du har brug for energi til at vokse, udvikle dig både fysisk og mentalt - så der skal mad med energi til - også så du kan koncentrere dig i skolen. Hvad mon du tænker, når jeg skriver sådan?
Det er jo fint, hvis det handler om sundhed, god energi og at have det godt på en måde der er god for dig. Det tænker jeg, at du måske kan tale med dine forældre om - fx planlægge mad og indkøb sammen, så det bliver mere sundt eller have dage hvor du står for at lave mad, eller i er sammen om at lave sund mad?
Jeg håber at du kan bruge mit svar. Du kan evt. også selv tage en snak med sundhedsplejersken på skolen, hvis du gerne vil vide lidt mere om vægt og kost.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen