mad og vægt

jeg har haft det dårligt med mad lige siden jeg var seks år gammel.

I dag er jeg 12 år gammel

og er 160 høj og vejer 38 kl.

jeg føler bare hele tiden at jeg er alt for fed

og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,
Tak for dit brev.
Hvor er det godt at du skriver herind, det kræver mod at række ud og fortælle hvordan man har det.
Du skriver at du har det dårligt med mad og føler dig fed. Det må være svært at have det sådan, og det lyder til at du allerede har kæmpet med det alt for længe.
Ud fra den vægt og højde du skriver i dit brev, kan jeg fortælle dig at du på ingen måde vejer for meget, tværtimod lyder det til at du er meget slank. Når vi er kede af det, forvirrede eller vrede kan vi komme til at putte vores følelser over på noget vi føler vi kan kontrollere. Det kan f.eks. være på vores vægt og det vi spiser. Når jeg vælger at skrive det i mit svar til dig, er det fordi jeg tænker, at der er noget andet der er svært i dit liv, som gør at du har brug for at have kontrol over din krop og mad. Mon det er rigtigt?
Du skriver at du kun var seks år, da du begyndte at få det dårligt med mad. Det er meget tidligt, og det kan sagtens være at du ikke helt kan huske hvorfor det begyndte, men jeg tænker at det er vigtigt at du får talt med nogen om, hvorfor du begyndte at få det dårligt med mad på det tidspunkt.
Mange piger kan have det svært med at kroppen begynder at udvikle sig i teenageårene og kan synes det er en svær overgang med mange krav og omvæltninger. Det er ikke unormalt at man bliver mere opmærksom på kroppen og det man spiser. Det er dog vigtigt at få talt med nogen om det, så det ikke kommer til at fylde for meget og begynder at udvikle sig til en spiseforstyrrelse.
Når man ikke spiser tilstrækkeligt kan kroppen tage skade, og det kan påvirke din udvikling og vækst. Derfor tænker jeg at det er vigtigt at du får en tid hos din sundhedsplejerske eller hos din læge, så I sammen kan finde ud af om du har brug for noget hjælp til at få det godt igen og til at få det bedre med vægten og spisning.
Mon du allerede har talt med nogen om dit forhold til din krop og til mad? Det lyder til at tankerne om mad og vægt fylder alt for meget hos dig, og det bekymrer mig at du har følelsen af at være fed. Det er meget vigtigt at du ikke går med det alene. Er der mon en voksen omkring dig som du vil have tillid til at snakke med? Det kan f.eks. være dine forældre, din lærer eller en helt tredje. Hvis det er svært at fortælle hvordan du har det, kan det nogle gange være en hjælp at skrive det ned i et brev eller en sms, så den man snakker med ved hvordan du har det og du ikke behøver at forklare så meget. Måske du kan vise dit brev og dette svar til den du vælger at snakke med?
Der findes en hjemmeside der hedder LMS - Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser, måske du og dine forældre sammen kan besøge siden www.lmsspiseforstyrrelser.dk
Jeg håber du fik svar på dit spørgsmål, og vil få støtte og hjælp hos en voksen. Jo før du får hjælp jo bedre er det.
Husk at du altid velkommen til at skrive til os igen, og til at ringe til Børnetelefonen på 116111 og tale med en rådgiver. Det er anonymt og gratis.
De bedste hilsner Børnetelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.