Brev
Mad og vægt
Jeg har det meget dårligt med min vægt og jeg tænker kun på at jeg ikke må spise. Min kæreste siger hele tiden at jeg skal spise, og jeg begynde også at spise igen i en overgang. Nu er jeg stoppet med at spise igen og lyver for mine forældre venner og min kæreste, jeg siger at jeg spiser og at jeg har det fint. Jeg har det meget dårligt med at lyve overfor dem.
Jeg tænker på at snakke med en voksen fra den ungdomsklub jeg kommer i men jeg ved ikke om jeg kan gøre det? Jeg er helt splittet for jeg vil gerne spise igen og blive “normal” men på den anden side vil jeg gerne tabe mig!? Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16
Tak for dit brev. Du har taget første skridt på vejen til hjælp. Godt gået!
Den måde du beskriver din situation på, bekymrer mig. Jeg er enig med dig i, at det ikke er godt, at lyve om dit forhold til mad og til din vægt, og jeg tror også, at du er nødt til at få nogen til at hjælpe dig, så du kan få det bedre...
Derfor er det super godt, at du overvejer, hvordan du kan få ændret på det.
Du nævner selv, at du har overvejet at snakke med en voksen fra den ungdomsklub, du kommer i. Det tænker jeg lyder som en rigtig god idé... Og hvis du tænker, det er svært at tage "hul" på, så kan en hjælp måske være, at du viser den voksne dit fine brev og mit svar..? Dette ved jeg fra andre unge, har været en hjælp... Du kan også finde andre gode råd til at få hjælp på www.spiseforstyrrelser.dk -
Du har også mulighed for at drøfte dine handlemuligheder med en rådgiver på BørneTelefonen på 116 111. Det er anonymt og gratis - og du kan evt. henvise til dit brev og mit svar.
Varme hilsner BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.