Brev
Mad og følelser
Hej.
Jeg er en ung pige på 14 år. Jeg har i over et år nu haft tanker om mig selv og min vægt. Jeg har snakket med én veninde om det. Jeg har skadet mig selv før i tiden. Det er svært for jeg ved godt jeg er undervægtig (det har jeg altid været) men alligevel føler jeg mig så tyk og overvægtig.
Jeg skammer mig over min krop. Jeg kan spise overfor folk jeg stoler på, ellers spiser jeg ikke. Det er hårdt. – og jeg aner ikke hvad jeg skal stille op. For jeg kan godt se det er et problem – men vil ikke indse det. Mine forældre arbejder 24:7 og jeg har ikke et forhold til dem – så jeg kan snakke med dem.
Hilsen en meget fortvivlet pige 🙁
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14.
Mange tak for dit brev, hvor du fortæller, hvor svært du har det med din krop. Jeg kan forstå, på dit brev at du har talt med en god veninde om dit problem. Hvor er det dejligt for dig, at du har en veninde som du kan tale med - det betyder rigtig meget.
Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på at det lyder som om, du føler dig ensom og ked af det - mon det er rigtigt forstået - og derved kommer til at spise for lidt?
Du skriver også, at du tidligere har skadet dig selv. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at det ikke at spise og være meget kritisk ifht, sin vægt også kan være en måde at skade sig selv på.
Du nævner til sidst, at du ikke kan tale med dine forældre, da de arbejder 24:7. Jeg kan ikke lade være med at tænke, at de måske har brug for hjælp, så de kan hjælpe dig...
Jeg ved ikke om du kan, men måske kunne du vise dem dit brev og mit svar, så I måske kunne få en snak om hvad der gør så ondt inden i dig.
Mange af de unge som jeg taler med i min hverdag, har nogle af de samme problemer som dig. Rigtig mange af dem kommer tilbage og fortæller, at når de har talt med deres forældre, går det som regel bedre. Dette fordi nogle af forældrene i løbet af de mange år, der er gået, siden de fik børn har glemt, hvorfor de fik børn, og så tror de ikke, at unge ikke har brug for så meget opmærksomhed - hvilket er helt forkert.
Ofte sker der også det, at unge mennesker trækker sig fra at være sammen med deres forældre, fordi de tror, at forældrene ikke vil tage sig tid... Så med de erfaringer, kunne du måske overveje om du ville have mod på at give det et forsøg..?
Hvis ikke/ eller hvis du synes, det er for svært, at tale med dine forældre - hvilket jeg godt kan forstå - har du måske en moster, tante, mormor eller anden nær i familien, du kan tale med? Eller det kan være, at du kan opsøge sundhedsplejersken på din skole og tale med hende?
Der findes også en organisation der hedder Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, hvor du også kan søge anonym rådgivning - se mere på deres hjemmeside www.lmsnyt.dk
Du er naturligvis også altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på tel. 116 110, eller skrive ind på UngeChatten. Du kan sikkert godt høre, at jeg virker meget opsat på at finde nogen, som du kan tale med. Det er jeg fordi, det er min erfaring, at vejen til at få det bedre som regel går gennem samtaler med andre.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen.
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.