Brev
Lavt selvværd, kærlighedsproblemer og vægt
Kære bb
Jeg har skrevet ind til jer før, men jeg fik ikke svar, så nu vil jeg prøve igen.
Jeg er en 12 årig pige som døjer med lavt selvværd, kærligheds problemer, og vægt problemer.
Mine forældre ved godt jeg har så lav selvtillid og de spørger også at jeg måske vil snakke med en læge, da jeg ikke gider at snakked med dem om det. (Det skal lige siges at mine forældre er meget støttende om det)
Jeg har egentlig aldrig kunne lide mig selv. Jeg har altid sagt mig selv i sidste række og det har gået fint nok ind til 4-5 klasse.
Jeg blev drillet i 0 klasse og det har påvirket mig, men det har ikke været nok jeg sådan har tænkt over.
Men for et par år siden begyndte det at blive værre, jeg fik selvmords tanker og begyndte at skære i mig selv. Men da det så ikke var nok, slog min kæreste op,
jeg var selvfølgelig ked af det, men min (eks)kæreste’s ven skrev til mig bagefter, vi snakkede meget om det, og han var meget venlig og støttende.
Da der var gået cirka en måned hvor vi stadig skrev sammen, begyndte vi at flirte lidt, vi smilte meget til hinanden og krammede meget tit. Vi var næsten helt kærester, der var bare lige den ulempe at han skulle flytte skole. Vi var enig om at det nok var bedst at vi ikke blev det.
Da jeg startede i 6 klasse var der så en anden dreng der begyndte lidt at flirte med mig, og jeg flirte nok lidt med. Vi begyndte at blive gode venner og det var virkelig godt. Jeg kunne bare ikke være kærester/sammen med ham da jeg havde fået noget afvide. At han næsten kun kunne lide mig på grund af min krop (Jeg var en af de første der sådan kom i puberteten, så jeg havde fået bryster og brede hofter).
Jeg havde dog også fået afvide at han også kunne lide mig på grund af min personlighed, men det andet var bare det jeg mest tænkte på. På en eller anden måde, gav jeg efter mig for han var virkelig sød ved mig og rigtig venlig. Så vi kyssede, krammede, han holdt om mig og vi holdt i hånden,
det varede sådan cirka i 3 dage, til han blev helt anderledes, det var som om han havde fået hans del af mig, også var det nok. Man kan sige at nu fik han noget og så var det dét.
Det gør mig selvfølgelig rigtig ked af det, og jeg føler mig brugt.
Det er en måned siden og det er stadig det samme, nu er han endda begyndte at kalde mig tyk, slå mig og kalde mig mange andre ting.
Som jeg sagde i starten har jeg lavt selvværd.
Det er nok mest da jeg er høj, har uren hud, og som sagt tidlig udviklet, plus at jeg synes at jeg er meget maskulint bygget da jeg har lidt brede skulder. Jeg er virkelig ikke tilfreds med min krop. Mine forældre har sagt at jeg er virkelig tynd og at jeg er endda undervægtig, men jeg tænker bare ”Ja, det skal de jo sige.”
Så synes i det, jeg vejer 48 kilo og er 165 cm høj?
Jeg har sultet mig selv i nok et halvt år nu, og jeg har tabt mig 5 kilo på det, men jeg er ikke blevet mere glad for min krop.
Jeg har altid fremstået som den ’glade’ pige, du kan gøre hvad du vil med mig jeg siger ikke noget til det. Og jeg ved godt det er forkert –jeg har skam fået det afvide – men jeg kan ikke lide at vise mine følelser frem.
Jeg er blevet spurgt om jeg overhovedet kan være sur! Der er nok nogen der vil tænke at der sikkert er en rar følelse, men det er det ikke. Jeg kan ikke blive taget seriøst 🙁
Vil i ikke nok godt hjælpe mig, jeg er virkelig ikke glad lige nu.
Hvordan får jeg bedre selvtillid, og hvad gør jeg med drengen og mine spise problemer
Hilsen mig
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Tak for dit brev. Godt at du har skrevet til os igen. Det er et flot overskud, du har haft til at skrive to gange. Det mod og den energi tænker jeg, du skal holde fast i, for den kan hjælpe dig igennem det, som er svært lige nu.
Først vil jeg sige til dig, det varmer mit hjerte at læse, du skriver din forældre er støttende og kender til dine problemer. Forældre kan tit opleve, at det kan være svært at hjælp deres børn - så det er godt, at dine forældre støtter dig. Det er helt naturligt, når dine forældre foreslår, at I kan gå til læge og få den hjælp, der skal til for, at du kan få det bedre. Nu kender jeg ikke jeres læge, men måske er det en læge som er god til at tale om det, så kan det være en god idé - mon du også tænker, at jeres læge vil være hjælpsom at tale med? Eller er der mon andre du også har tænkt vil være gode for dig? Det betyder ikke, at dine forældre skal lægge ansvaret fra sig. De vil sikkert stadig støtte dig, og så kan en læge, psykolog eller anden god hjælp, hjælpe jer med at få tankerne vendt til at blive mere positive.
Du spørger, hvordan du får en bedre selvtillid. Det er svært at svare helt præcist på. Men jeg tænker, det er vigtigt, at du får fortalt dine forældre, at du har brug for at få snakket med lægen, eller de kan måske hjælpe dig med at få kontakt til en psykolog (måske skole psykologen) - hvis du tænker, at det vil være godt?
Det kan godt være, du synes, det lyder vildt med en psykolog? Det betyder ikke, at der noget galt med dig! Tit handler det om, at den måde vi tænker om os selv kan være meget negativ. Vi har ofte meget høje krav og idealer for os selv, og er ofte meget selv kritiske - man kommer derfor ofte til at fremhæve det man selv synes ikke er godt nok. Det kan være tankerne om os selv, som påvirker os negativt og derfor kommer vi til opfatte os selv som 'ikke gode nok', 'ikke tynde nok' osv. - mon du kan følge mig her? Måske kan du genkende noget af det?
En god psykolog vil hjælpe dig med, at arbejde med tankerne og andre måde at se sig selv. Det er som regel helt konkrete øvelser eller snakke om hvordan det bedst hjælper dig, og dine forældre som støtter op omkring det. På den måde kan en psykolog være en støtte for dig, og en støtte for dine forældre til at støtte dig. Hvis du tænker, 'det er ikke noget for mig', så kan måske være, at det er dine forældre som får gode råd og idéer hos en psykolog til at støtte dig?
Til dit spørgsmål om hvad du gør ved drengene og spiseproblemet, tænker jeg, at det nok hænger lidt sammen, og at det er det samme råd jeg vil give dig med at få snakket med dine forældre. Måske skal du lige nu, hvor du føler, som du gør, lade drenge være drenge. Det er måde, at sige fra - sætte en grænse, så du kan passe på dig selv, til du er klar til at forholde dig til drengene. Jeg ved godt, at det kan være svært, fordi det er helt naturligt, at drenge fylder meget i din alder. Men det er også hårdt for dig at være i de afvisninger og følelser, der følger med. Du fortjener en lille pause, hvor du får ro, kan bliver ladet op og tankerne sat i orden.
Måske kan det være en hjælp for dig at skrive dine tanker og oplevelser ned i en lille bog, så de kommer ud af dit hoved. Måske kan du bruge bogen, når du skal snakke med en voksen om, hvordan du har det. Tit oplever man, når man skal snakke, at man så har glemt alle de følelser, man har, når det er slemt. Så kan det være en hjælp at kigge i bogen.
Der er mange unge i din aldre, der føler som dig, men ikke har det samme mod som dig til at bede om hjælp. Jeg håber, at du vil snakke med dine forældre igen, og I sammen kan finde mulige løsninger, så du kan få den hjælp, der skal til og dine forældre kan få den støttende rolle så du får det bedre igen.
Hvis det hele er for meget for dig, kan du også starte med at ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
Knus og Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.