Lavt selvværd, kærlighedsproblemer og vægt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,

Tak for dit brev. Godt at du har skrevet til os igen. Det er et flot overskud, du har haft til at skrive to gange. Det mod og den energi tænker jeg, du skal holde fast i, for den kan hjælpe dig igennem det, som er svært lige nu.

Først vil jeg sige til dig, det varmer mit hjerte at læse, du skriver din forældre er støttende og kender til dine problemer. Forældre kan tit opleve, at det kan være svært at hjælp deres børn - så det er godt, at dine forældre støtter dig. Det er helt naturligt, når dine forældre foreslår, at I kan gå til læge og få den hjælp, der skal til for, at du kan få det bedre. Nu kender jeg ikke jeres læge, men måske er det en læge som er god til at tale om det, så kan det være en god idé - mon du også tænker, at jeres læge vil være hjælpsom at tale med? Eller er der mon andre du også har tænkt vil være gode for dig? Det betyder ikke, at dine forældre skal lægge ansvaret fra sig. De vil sikkert stadig støtte dig, og så kan en læge, psykolog eller anden god hjælp, hjælpe jer med at få tankerne vendt til at blive mere positive.

Du spørger, hvordan du får en bedre selvtillid. Det er svært at svare helt præcist på. Men jeg tænker, det er vigtigt, at du får fortalt dine forældre, at du har brug for at få snakket med lægen, eller de kan måske hjælpe dig med at få kontakt til en psykolog (måske skole psykologen) - hvis du tænker, at det vil være godt?

Det kan godt være, du synes, det lyder vildt med en psykolog? Det betyder ikke, at der noget galt med dig! Tit handler det om, at den måde vi tænker om os selv kan være meget negativ. Vi har ofte meget høje krav og idealer for os selv, og er ofte meget selv kritiske - man kommer derfor ofte til at fremhæve det man selv synes ikke er godt nok. Det kan være tankerne om os selv, som påvirker os negativt og derfor kommer vi til opfatte os selv som 'ikke gode nok', 'ikke tynde nok' osv. - mon du kan følge mig her? Måske kan du genkende noget af det?

En god psykolog vil hjælpe dig med, at arbejde med tankerne og andre måde at se sig selv. Det er som regel helt konkrete øvelser eller snakke om hvordan det bedst hjælper dig, og dine forældre som støtter op omkring det. På den måde kan en psykolog være en støtte for dig, og en støtte for dine forældre til at støtte dig. Hvis du tænker, 'det er ikke noget for mig', så kan måske være, at det er dine forældre som får gode råd og idéer hos en psykolog til at støtte dig?

Til dit spørgsmål om hvad du gør ved drengene og spiseproblemet, tænker jeg, at det nok hænger lidt sammen, og at det er det samme råd jeg vil give dig med at få snakket med dine forældre. Måske skal du lige nu, hvor du føler, som du gør, lade drenge være drenge. Det er måde, at sige fra - sætte en grænse, så du kan passe på dig selv, til du er klar til at forholde dig til drengene. Jeg ved godt, at det kan være svært, fordi det er helt naturligt, at drenge fylder meget i din alder. Men det er også hårdt for dig at være i de afvisninger og følelser, der følger med. Du fortjener en lille pause, hvor du får ro, kan bliver ladet op og tankerne sat i orden.

Måske kan det være en hjælp for dig at skrive dine tanker og oplevelser ned i en lille bog, så de kommer ud af dit hoved. Måske kan du bruge bogen, når du skal snakke med en voksen om, hvordan du har det. Tit oplever man, når man skal snakke, at man så har glemt alle de følelser, man har, når det er slemt. Så kan det være en hjælp at kigge i bogen.

Der er mange unge i din aldre, der føler som dig, men ikke har det samme mod som dig til at bede om hjælp. Jeg håber, at du vil snakke med dine forældre igen, og I sammen kan finde mulige løsninger, så du kan få den hjælp, der skal til og dine forældre kan få den støttende rolle så du får det bedre igen.

Hvis det hele er for meget for dig, kan du også starte med at ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.

Knus og Kærlig hilsen

BørneBrevkassen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.