Brev
Krop og udvikling
Kære, meget kære børnebrevkasse.
I er simpelthen så dejlige altså! Hvor er det godt vi har jer!
Nå, nu til mit problem.
Det er ikke som sådan et problev så det er ikke så vigtigt, men jeg forstår ikke helt- Jeg er kommet i den situation at jeg er en meget tilfreds og en anelse selvglad pige, der synes jeg har en pæn krop jeg ikke ønsker anderledes, altså bortset fra at min mave er langt fra flad.
Det sjove er at jeg ikke er tyk ellers. Det ligger sig på maven, og det ligner næsten jeg er gravid, hvilket jeg ikke rigtig har lyst til. Altså SÅ slemt er det heller ikke, man kan ikke se det normalt, og jeg kan også blive for selvglad, men jeg er nysgerrig, for jeg ved ikke om det er noget der evt. Kan skyldes noget genetisk?
Min mor siger hun aldrig har haft flad mave, men jeg synes faktisk engang imellem jeg kan have momenter af en flad mave, men så når jeg spiser mit næste måltid går det væk igen.
Det skal lige siges at jeg er EKSTREMT glad for mad, og jeg træner ikke. Jeg har det ellers helt fint, så det er ikke det 🙂
(jeg er en spinkel pige der ej heller er spor stærk så de ca. 46-47 det svinger meget, men de kilo er altså kun fedt. Jeg er ca. 160-161 cm)
Mit andet spørgsmål er om det er normalt at rømme sig meget. Jeg gør det ekstremt meget, og det er ærlig talt en anelse ucharmerende og alle i klassen kan høre det.
Og igen tusind tak, uanset om i kan nå at svare eller ej.
I er bare vidunderlige!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Tak for dit søde brev. Hvor er det dejligt at høre, at du er glad for, at brevkassen eksisterer. Det gør vores arbejde meget sjovere.
Og nu til dit "problem". Du skriver selv, at det ikke er et stort problem, men alligevel er der selvfølgelig plads til det i brevkassen.
Du skriver, at du "er en meget tilfreds" pige, hvilket jeg bliver rigtig glad for at læse. Det er meget vigtigt, at man accepterer sig selv, som den man er. Bliv endelig ved med det - det er meget sundt at tænke sådan om sig selv.
Du spørger til din mave, som du ikke altid er helt tilfreds med. Jeg kan forstå, at du har talt med din mor om din mave, for som du skriver, kan det sagtens skyldes noget genetisk – og så er det jo en god ide at spørge sin mor, om "det er noget, der ligger til familien". Men faktisk er det ikke noget, der behøver ligge til familien, men derimod er det noget, der ligger til de fleste piger/kvinder.
Når man kommer i puberteten ændrer kroppen sig – det gør den fordi, der produceres flere kvindelige hormoner i kroppen. Bl.a. ved, at man får nogle andre fedtdepoter. Fx på maven og hofterne. Det er helt naturligt. Men derfor kan man jo godt synes, at det er irriterende.
Da det er naturligt, betyder det også, at maven ikke bare af sig selv er/bliver flad. De fleste må altså aktivt gøre noget, hvis maven irriterer.
Du skriver, at du ikke træner, så måske kunne du overveje at begynde på det? Motion er vigtig – og det er godt at få nogle gode vaner. Motion er ikke kun til folk, der er kede af, at de måske er overvægtige, men også til folk, der gerne vil passe godt på deres krop og sind.
Der er sikkert en masse gode råd til, hvordan man kan arbejde lidt med sin mave på nettet, men i sidste ende skal du nok acceptere, at din krop ændrer sig i puberteten. Så acceptér at din mave ikke behøver være helt flad.
Og husk, at det er helt almindeligt, at din mave udvider sig, når du lige har spist. Maven skal jo lige have lidt tid til at fordøje al den gode mad, som du har spist.
Du skriver at du rømmer dig meget i skolen - er det kun i skolen, at du rømmer dig? Prøv at tænke efter hvor og hvornår du rømmer dig. Det kan give dig et praj om det hænger sammen med noget på stedet eller tidspunktet på dagen.
At rømme sig kan være en 'dårlig' vane eller det kan være nervøst betinget (lidt usikkerhed omkring noget?) - begge dele kan man hjælpes af med. Det kan også være noget du spiser eller drikker, som irriterer dine luftveje eller slimhinder i halsen. Jeg ved at mælk kan være meget slimdannende, eller noget i maden som irriterer (noget du ikke helt kan tåle) så måske er det dét? Det kan også være indeklimaet i klasselokalet, hvis der er meget dårlig luft - er den tør, iltfattig og husker I at lufte klasselokalet ud i frikvarterene, gerne 10 minutter i timen? Er der nogen med parafume som generer dig eller er det er det pollen i luften?
Der kan være mange ting, der kan gøre at man rømmer sig - så prøv at lægge mærke til hvor og hvornår du rømmer dig, meget præcist. Altså en form for rømme dabog, som du skriver i en uge. Skriv hvad du har spist og drukket, hvordan er luften i rummet du er i, er det først i timen, på dagen - skriv tidspunktet og sted og måske også antal røm. Måske også prøve ikke at drikke mælk en dag, måske er det mælken der irriteterer. Når ugen er gået, så kan det være, at du kan se en sammenhæng og derfra, hvad der kan gøres, hvem og hvad der kan hjælpe. Mon du er frisk på den detektivopgave i en uge, så du kan finde ud af hvorfor du rømmer dig?
Jeg håber, at brevkassen har hjulpet dig lidt. Ellers er du meget velkommen til at skrive eller ringe igen på 116111.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen