Krop og udvikling

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år.
Tak for dit søde brev. Hvor er det dejligt at høre, at du er glad for, at brevkassen eksisterer. Det gør vores arbejde meget sjovere.

Og nu til dit "problem". Du skriver selv, at det ikke er et stort problem, men alligevel er der selvfølgelig plads til det i brevkassen.

Du skriver, at du "er en meget tilfreds" pige, hvilket jeg bliver rigtig glad for at læse. Det er meget vigtigt, at man accepterer sig selv, som den man er. Bliv endelig ved med det - det er meget sundt at tænke sådan om sig selv.

Du spørger til din mave, som du ikke altid er helt tilfreds med. Jeg kan forstå, at du har talt med din mor om din mave, for som du skriver, kan det sagtens skyldes noget genetisk – og så er det jo en god ide at spørge sin mor, om "det er noget, der ligger til familien". Men faktisk er det ikke noget, der behøver ligge til familien, men derimod er det noget, der ligger til de fleste piger/kvinder.
Når man kommer i puberteten ændrer kroppen sig – det gør den fordi, der produceres flere kvindelige hormoner i kroppen. Bl.a. ved, at man får nogle andre fedtdepoter. Fx på maven og hofterne. Det er helt naturligt. Men derfor kan man jo godt synes, at det er irriterende.

Da det er naturligt, betyder det også, at maven ikke bare af sig selv er/bliver flad. De fleste må altså aktivt gøre noget, hvis maven irriterer.
Du skriver, at du ikke træner, så måske kunne du overveje at begynde på det? Motion er vigtig – og det er godt at få nogle gode vaner. Motion er ikke kun til folk, der er kede af, at de måske er overvægtige, men også til folk, der gerne vil passe godt på deres krop og sind.
Der er sikkert en masse gode råd til, hvordan man kan arbejde lidt med sin mave på nettet, men i sidste ende skal du nok acceptere, at din krop ændrer sig i puberteten. Så acceptér at din mave ikke behøver være helt flad.

Og husk, at det er helt almindeligt, at din mave udvider sig, når du lige har spist. Maven skal jo lige have lidt tid til at fordøje al den gode mad, som du har spist.

Du skriver at du rømmer dig meget i skolen - er det kun i skolen, at du rømmer dig? Prøv at tænke efter hvor og hvornår du rømmer dig. Det kan give dig et praj om det hænger sammen med noget på stedet eller tidspunktet på dagen.

At rømme sig kan være en 'dårlig' vane eller det kan være nervøst betinget (lidt usikkerhed omkring noget?) - begge dele kan man hjælpes af med. Det kan også være noget du spiser eller drikker, som irriterer dine luftveje eller slimhinder i halsen. Jeg ved at mælk kan være meget slimdannende, eller noget i maden som irriterer (noget du ikke helt kan tåle) så måske er det dét? Det kan også være indeklimaet i klasselokalet, hvis der er meget dårlig luft - er den tør, iltfattig og husker I at lufte klasselokalet ud i frikvarterene, gerne 10 minutter i timen? Er der nogen med parafume som generer dig eller er det er det pollen i luften?

Der kan være mange ting, der kan gøre at man rømmer sig - så prøv at lægge mærke til hvor og hvornår du rømmer dig, meget præcist. Altså en form for rømme dabog, som du skriver i en uge. Skriv hvad du har spist og drukket, hvordan er luften i rummet du er i, er det først i timen, på dagen - skriv tidspunktet og sted og måske også antal røm. Måske også prøve ikke at drikke mælk en dag, måske er det mælken der irriteterer. Når ugen er gået, så kan det være, at du kan se en sammenhæng og derfra, hvad der kan gøres, hvem og hvad der kan hjælpe. Mon du er frisk på den detektivopgave i en uge, så du kan finde ud af hvorfor du rømmer dig?

Jeg håber, at brevkassen har hjulpet dig lidt. Ellers er du meget velkommen til at skrive eller ringe igen på 116111.

De bedste hilsner fra
BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.