Kronisk dårlig pga mangel på mad

Hej..

Plejer normalt ikke at søge svar på en hjemmeside, men følte det som den eneste udvej nu. Jeg føler mig kronisk dårlig, spiser næsten ingenting og bliver hurtigt svimmel. Jeg drikker rigtig meget, og det er selvfølgelig det vigtigste.

Mine forældre arbejder meget, så de er ikke hjemme når jeg spiser.. Derfor kan jeg godt springe en masse måltider over uden egentlig og tænke over det. Jeg gør det naurligvis ikke bevidst, men i en måned arbejdede jeg stort set hele tiden. Havde ikke så meget pause og havde derfor heller ikke tid til at spise. Det er bare blevet en vane for mig nu, ikke at spise.

Min hukommelse er ELENDIG pt, derfor er jeg også i tvivl om jeg får det hele med.. Men hvad kan det være der gør at jeg føler mig dårlig hele tiden? Skal lige siges at jeg har haft ekstremt dårlig selvtillid i nogle måneder, hvor jeg selvfølgelig derfor bevidst ikke spiste.. Håber at det ikke er for kludret, og at det er til at forstå. For jeg har seriously brug for hjælp 🙁

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år
Det er godt, at du skriver brev om din situation og dine tanker og tvivl, for jeg tror, at du har brug for hjælp og vejledning.
For at din krop og din hjerne kan fungere, skal den både have væske og mad, så du har ikke ret i, at væske er det vigtigste for dig. Begge dele er vigtige.
Når jeg læser om, hvordan du har det, tænker jeg, at du simpelthen mangler næring, og at du har stresset dig selv alt for meget ved at arbejde uden at spise regelmæssigt.
Det farlige ved det er, at du har vænnet dig til ikke at spise. Heldigvis reagerer du nu og undrer dig over, hvorfor du ikke fungerer, som du plejer.
Hvis du fortsætter dit mønster, kan jeg være bange for, at du udvikler en egentlig spiseforstyrrelse, som kan være svær at komme ud af. Det du oplever for tiden, er signaler du skal tage alvorligt - det er tegn på, at det du gør er ikke godt for dig.
Derfor er jeg glad for, at du nu stopper op.
Der findes en organisation, der hedder LMS ( Landforeningen Mod Spiseforstyrrelser), som tilbyder mange forskellige former for hjælp. Jeg vil anbefale, at du kigger på deres hjemmeside www.spiseforstyrrelser.dk Her kan du læse lidt om deres forskellige tilbud, og forhåbentlig får du lyst til at henvende dig til dem, så du kan blive hjulpet.

Jeg synes også, at du skal overveje at tale med dine forældre om det - også omkring det med at du oplever at de er meget væk. Har du brug for mere tid sammen med dem? At de støtter dig i at ændre vanerne omkring mad?

Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.